Intervju #9
Milan Mladenović
pie: Sneana Golubović (1985.)
Prolo je samo godinu dana otkako im se pojavila prva ploča. Za to vreme desilo se puno stvari: dolo je do nekih personalnih promena, promenili su ime, odsvirali čitav niz koncerata koji se dugo pamte, učestvovali u snimanju jednog filma...U svođenju muzičkih računa za proteklu godinu, često su ih pominjali - sve u superlativu. Njihova druga ploča se upravo pojavila. Sudeći po njoj, nema sumnje, lepe reči i pohvale tek treba da slede. Sve je to vie nego dovoljan povod za razgovor sa Milanom Mladenovićem, gitaristom i vokalnim solistom grupe Ekatarina Velika.
Milan se to popodne spremao za put. Predstoje nove obaveze. Ploča tek to je zavrena. Oputeno i koncentrisano prisećao se svojih muzičkih početaka, svog druenja sa Kojom i Vdom u vreme kada su bili arlo Akrobata, govorio je o ljudima sa kojim je svirao, o ljudima sa kojima se drui...Pričao o umetnosti, muzici, pločama, promenama...Spominjao svoj rad na ploči slovenačke grupe Gustaf i njegovi dobrri duhovi...Objanjavao svoja shvatanja i pristupe muzici, ali...
~ Krenimo od početka. Kako je sve počelo?
MILAN: Bilo je to davno. iveo sam u Sarajevu. Bio sam klinac sa naočarima i nosio tango gitaru ispod mike. Odlazio sam na časove gitare kod čuvenog Garry Garincha. Od njega sam naučio neke akorde. Posle sam se preselio u Beograd. Stalno sam svirao, pravio neke pesmice. Svirao sam sa nekim svojim prijateljima. A onda, kada sam upoznao Gagija, nastalo je Limunovo Drvo. Kroz tu grupu je prola gomila ljudi. Imali smo i neke demo-snimke, urađene kod Trulog u Zagrebu. Trebalo je da snimimo ploču za "Suzy", međutim ba tada smo se raspali. I, onda, nastao je arlo.
~ arlo je zajedno sa Idolima i Električnim Orgazmom bio glavna atrakcija beogradske alternativne scene. Međutim u trenutku kada se to najmanje očekivalo, arlo se raspao. Zato?
MILAN: Vd, Koja i ja nismo mogli vie da radimo zajedno. Koja je hteo da radi ono to sada radi u Disciplini. Meni je toga već bilo dosta, a Vd se prema svemu odnosio vrlo ironično i skeptično. I taj spoj nije funkcionisao...Koja je bio vrlo ozbiljan. Vd je u sve unosio dosta humora i ironije. A ja sam hteo sa sve to zvuči kompaktno i melodičnije. Bio sam melodična strana arla, ona koja je pravila pesme od nečega to je bilo rastrzano i grubo. Na neki način vrio sam organizaciju svih tih zvukova u neto to liči na pesmu. Njih dvojica su svirali uasno slobodno, a ja sam to kočio. Nisam ni mogao da sviram tako slobodno kao oni, jer sam većinu stvari i pevao, pa sam drao stvar na okupu gitarom i glasom, dok su bubanj i bas bili razbijeni na sve strane. Naravno, daleko od toga da sam ja bio isključivo ta strana arlove muzike.
~ Prolo je dosta vremena od tada. Kako ti se danas sve to čini?
MILAN: Pa, ne znam. Bilo je to najhrabrije od svega. Mada mi je sve to, to se zbivalo u okviru beogradske alternativne scene, dosta mutno. Nije mi jasno kako je moglo da izađe pod jednim imenom, kada je sve bilo vrlo različito. Orgazam je u početku bio tipično punk grupa, Idoli su bili pop...Sa jedne strane Idoli koji su se ba direktno i vrlo dobro zezali, sa druge strane Orgazam krajnje opaljeni, ali iskreni i jako dobri i sa treće, mi kao grupa anarhista. arlo je imao koncerte koje je retko ko mogao da slua.
~ Zato ste ili na to?
MILAN: Tako smo se osećali. Bilo nam je preko glave svih ablona i razbijali smo ih. Ili smo namerno na otrici ileta. Izađemo pred ljude, crno, u Slavonskom Brodu ili tako nekom mestu i sviramo "Ljubavnu Priču" - to je ono čuveno "Daj mi krpu..." - dvadeset minuta iz svog tonaliteta, namerrno timovani.
~ I ljudi se razbee?
MILAN: Ne, ne razbee se, nego im nije jasno. Radio im puta "Ona se budi", a mi im na koncertu sviramo neto sasvim drugačije.
~ Ipak, arlo je bio prilično popularan?
MILAN: Pa, nije bio mnogo popularan, vie je bio uz Idole i Orgazam, kao neto sto je dobro i vie je hvaljen od kritičara, nego to je bio zaista popularan. Na primer, arlo nikada nije u Beogradu imao nijedan pravi koncert. Dosta smo svirali, ali nikada nismo drali koncert, recimo, u SKC-u pred hiljadu ljudi. Na naem oprotajnom koncertu u Ljubljani bilo je hiljadu ljudi i to je bio na najveći koncert. Tako da je vie to sve bilo naduvano nego to smo mi zaista bili popularni.
~ Misli li da je sve to se deavalo u to vreme bilo vie pomodarstvo, nego...
MILAN: Ma, da. Bio je takav trenutak da su se ljudi loili na BAS iako nisu znali u čemu je stvar. A, u stvari, loili su se samo na Idole. Pa, da. To je jednostavno. Kao to se sad ljudi loe na Disciplinu Kičme, nego na Film ili tako neke grupe koje sviraju pop muziku.
~ Onda je nastala Katarina II. Kakva je razlika između rane Katarine i arla?
MILAN: Katarinu smo osnovali Gagi i ja. Sa nama su svirali Dule i vaba. Svirali smo prvo neto sto je imalo dosta funk-a u sebi. Dve gitare...i to je bilo čudno. Međutim, ti ljudi su ili jako neozbiljni, nisu ulagali dovoljno sebe u muziku...Znas, mnogim ljudima treba puno podsticaja sa strane da bi shvatili da rade prave stvari ili da bi verovali u ono to rade ili da ih ne bi bilo sramota da uloe celog sebe u neto sto nije potvrđeno...A sve vreme se zavaravaju da neto rade. Promenili smo dosta ljudi. Onda su doli Magi i Bojan. Imali smo probe nekoliko puta nedeljno. Nismo imali puno svirki, jer je bilo teko izaći iz ablona - ne moe da dri koncerte dok ne snimis ploču...Ipak, svirali smo nekoliko koncerata pod dosta nepovoljnim uslovima, bez novca, maletretirali se po vozovima...Posle II Bijenala, u Zagrebu, ljudi su čuli za nas. Tada je grupu napustio Dule, a umesto njega je doao Vd, pa smo počeli da snimamo ploču kod Enca Lesića. Tu ploču nikada nismo zavrili, jer je Enco razvukao snimanje na pet meseci. Otili smo u RTV Ljubljana i za njih snimili ploču u studiju "Aquarius". Onda je Gagi otiao prvo u vojsku, pa posle na odsluenje nekih svoji dugova domovini, a kad se vratio već je bila izala ploča i već je Firči svirao umesto Vda, koji vie nije mogao da svira.
~ Zato?
MILAN: Pa...Nema snage vie da svira. Recimo, tako. Nije vie ono to je bio. alosno, ali istinito...
~ Dobro, i onda...
MILAN: Zna, to su sve neke teke i rune stvari...I onda se Gagi vratio. Odmah nam je rekao da je patentirao ima Katarina II, pa smo morali da promenimo ime.
~ Zato Gagi nije nastavio da svira sa vama?
MILAN: Gagi je sjajan gitarista. Međutim, on je čovek koji nikada neće dati sve od sebe da bi grupa to bolje funkcionisala. I, mrzeće ga da pomeri pojačalo prema sebi, da okrene zvučnik kako bi se bolje čuo. Sve vreme sebe zavarava da neto radi, a u stvari ne radi nita i nita ne daje od sebe, iako bi mogao jako mnogo da prui. Ali jednostavno takav je čovek. A za takve ljude nema mesta - ili ćes da radi kako treba ili nećes da radi nikako.
~ Iz ovoga to si rekao zaključujem da on nije napustio grupu, nego da je bio prinuđen da je napusti.
MILAN: Da, otprilike tako.
~ Sa vaom prvom pločom (Katarina II), deavale su se neke prilično paradoksalne stvari. Sa jedne strane u anketi "ROCK"-a proglaena je, po miljenju kritike i muzičara, za jednu od pet najboljih u toku protekle godine, a sa druge strane ploča se jako slabo prodala. Kako to objanjava?
MILAN: Mi sviramo muziku koja je vrlo blizu pop muzici. Pribliili smo se publici jako mnogo u odnosu na ono to smo ranije radili. Ali to nije dovoljno da bismo privukli veliki broj ljudi, tako da nemamo veliku publiku. Međutim, dosta ljudi nas je videlo jer smo svirali jako mnogo. Opet, na koncertima moe da nas vidi mnogo manje ljudi nego recimo podsretstvom televizije. A to se tiče ploče...Tu je situacija vrlo čudna. Tira ploče bio je jezivo mali. Prodato je tri hiljade ploča, a toliko je i tampano. Nismo imali podrku disko-kuće, nije bilo ploče u prodavnicama, tira je bio nepravilno raspoređen, ploča je mnogo kasnila, nije nas bilo na televiziji...
~ Koliko te je iznenadilo to to su se muzičari i kritičari tako pohvalno izrazili o vaoj prvoj ploči?
MILAN: Sviramo takvu muziku koja mora da se dopadne muzičarima i kritičarima. Ne znam ni jednu drugu grupu koja ima tako dobre koncerte kao mi. U stvari, ne sećam se da smo imali lo koncert. Muzičarima koji to gledaju sa strane verovatno imponuje taj vrlo profesionalan nivo rada i kako sve funkcionie. Ali, to je manje stvar tehnike i nekog sviračkog umeća, iako i sve to postoji, vie stvar emocionalnog naboja koji guramo u to...Sad se skoro desila jedna apsurdna stvar. Posle koncerta u okviru akcije "...Bolje vas nali" odjednom su se svi oduevili i zaključili da je jedan od naih najobičnijih nastupa - ni bolji, ni loiji od ostalih. Problem je u tome to su nas čuli ljudi koji nas do sada nisu sluali uivo. Sluali su samo ploču, a ona je loe snimljena i nema atmosferu koju imamo na koncertima.
~ Red je da kaemo nesto i o novoj ploči, ploči Ekatarine Velike. Čini ni se da je ova ploča mnogo otvorenija od prethodne.
MILAN: Jeste. Imali smo nekoliko stvari za tu ploču jos letos. Izgledalo je da će ploča biti uasno mračna i teka i da neće moći niko da je slua osim nas. Međutim, kad smo počeli da radimo stvari za ploču, sve je izalo za petnaest dana samo od sebe i desilo se da smo od onih mračnih tekstova i ideja napravili neke vesele pesmice. Ba mi je drago to je tako jer sada ploča ima i teinu i vedrinu i ravnosnija je...
~ Samim tim verovatno će lake komunicirati sa publikom...
MILAN: Da, da. Ima nekoliko stvari koje uopte nisu teke da se progutaju i na prvo sluanje: "Modro i zeleno", "Zaboravi ovaj grad", "To sam ja"...Međutim ima stvari kao to su "Olovne Godine" i "I've always loved you" koje su nama teke. Na primer, "I've always loved you" vrlo retko sviramo, a kad je odsviramo onda je to vrlo teko za nas, jer nas potrese, emocionalno prodrma...
~ Zanimljiva je vaa saradnja sa Duanom Gerzićem, koji vam je radio omot za ploču. Interesantna je veza između vas i Gere, Gerine "inicijacije i tetovirunzi" tatua...
MILAN: Gera je na drug. Znamo se i druimo već godinama. On je viestrano talentovan, međutim jo uvek je vie atrakcija izvesnog beogradskog kruga koji se kreće na relaciji Akademija-SKC, a nije poznat u zemlji, mada zasluuje da se o njemu zna mnogo vie. Gera je spontan, direktan, ima u sebi jako mnogo vedrine i...ne znam kako da ga opiem i da pri tom predstavim onima koji ga ne znaju. On je neopisiv. Počeo je da crta na koi. Ne radi ni po kakvim ablonima, niti se priprema kod kuće - jednostavno uhvati nekoga i iscrta ga. I to izgleda fantastično. E sad, mi smo dosta povezani sa celim njegovim pristupom muzici. On ima pravi rock and roll senzibilitet. A poto mi sviramo rock and roll jako dobro ga osećamo, iznosimo i deo tog Gerinog osećanja na binu kada nas on iscrta. I ranije smo to radili sami sa sobom - mazali se, minkali, davali značaj nekom pokretu. Poto se jako malo krećemo na bini, vano je da izgledom nekako privučemo panju, a da taj izgled ne bude previe napadan, ni previe banalan... Nae uronjavanje u atmosferu koncerta je pomalo mistično i za nas ima neki oblik rituala. Ovo to sam sad rekao moda zvuči glupo, ali ipak je tako. Imamo specijalan odnos prema koncertu. Koncert nije isto sto i sluanje ploča kod kuće. On je ba ritualan čin, na neki način. Za ritual se treba posebno pripremiti, a Gera je upravo deo tog rock and roll senzibiliteta i rituala i on moe mnogo da nam pomogne u pripremama za koncert. Unosi nam neto svog rock and roll duha na taj način to nas iscrtava, a mi to njemu vraćamo svojim dahom na koncertu.
~ Na ploči postoji i pesma koja se zove "Tatoo"
MILAN: Da, samo u toj pesmi, tatu se ne tretira kao oblik rock and roll rituala nego kao maska koja treba neto da prikrije. Tatu je u pesmi la i mimikrija, koja je jača od onog to stoji iza nje.
~ Govoreći o Geri, rekao si da je on zapravo pravi rocker. Mnogi bi se ipak sloili da je on prvenstveno umetnik. Gde je granica između ta dva pojma - umetnik i rocker?
MILAN: Za mene tu ni nema neke granice. Sve se to davno izmealo. Ne mogu da odvojim - kao, ovo je umetnost, a ovo nije.
~ A kako ti osećas ovo to radi?
MILAN: To je umetnost, na neki način, ali ne umetnost u onom smislu u kojem bi pod umetnoću to podazumevao Đura Jakić, bivi ef beogradske opere ili neko drugi sa sličnim pristupom. Ali, sigurno je da i rock pripada pod umetnost ako se posmatra umetnost od pedesetih naovamo. Prilično je komplikovano odrediti ta je umetnost, a ta nije. Recimo, da li je opera umetnost?
~ To ti mene pita? Već je usvojeno shvatanje da je opera vid muzičke umetnosti i...
MILAN: to se mog ukusa tiče, uglavnom su sve opere jako dosadne sa grroooznim libretima...onim tekstovima koje...boe sačuvaj!...to je...uas jedan ta oni pevaju! Sluao sam razne razne opere, ali tekstovi koje oni pevaju su ispod svakog nivoa. Mislim na Mocarta..."Čarobna frula"..."Faust"...Ne poznajem operu toliko dobro da bih mogao o njoj da govorim, ali čitao sam neka libreta. To je uasno! Opera je spoj teksta, scenskog izvođenja i muzike. Gledano čisto sa muzičke strane naa muzika je naivna i jednostavna. to se tekstova tiče - neki su jako dobri, a neki sami za sbe ne znače nita dok se ne poveu sa muzikom. Zajedno, sve funkcionie na bazi senzibiliteta i emocije.
~ ta, zar misli da u operi nije tako?
MILAN: U operi je...Ma, nisam rekao da nije tako i u operi. Hoću samo da kaem da ako je opera umetnost, onda je i rock and roll umetnost. I opera i rock and roll se baziraju na istom principu. Ne vidim neke velike razlike, osim to je opera iz jednog vremena, a rock and roll iz nekog sasvim drugog vremena.
~ Kako ti vidi sebe u svemu tome?
MILAN: ta sam ja? Uuuuu...to je teko pitanje. Pa, ne znam...Ja sam čovek koji se bavi tim.
~ Tim?!
MILAN: Da...rock and roll-om.To je jako iroko, a ue ne bi moglo da se objasni jer bi se upalo u neke greke. Kad kaem čovek koji se bavi rock and roll-om onda ostavljam jako mnogo prostora za sve ostalo, a da bih rekao neto drugo morao bih puno da razmiljam i...Vidi, nikada nisam razmiljao sta sam ja u svemu tome. Mislim da nije ni toliko vano. Vano je ono to se izraava i način na koji se to radi. Znači, ja sam neko ko pokuava da se izrazi i koristi muziku kao sredstvo izraavanja.
~ Za sve ove godine bavljenja muzikom koliko si se menjao?
MILAN: Uuuuu, mnogo sam se menjao, sigurno. Sazreo sam i kao čovek i kao muzičar, oslobodio sam se trema i kompleksa...To je kao kola, kao kad neko ide na fakultet, samo to ima neku drugu zanimljivost. Sve se nauči na sopstvenoj koi i kroz sopstveni rad. Ima mnogo lupanja glavom o zid, mnogo tekih momenata, mnogo neprijatnih, ali i mnogo prijatnih stvari, tako da je u sutini sve jako interesantno i lepo.
~ U pesmi "Modro i zeleno" postoji jedan stih koji govori o promenama i kae "Kako da ostanem isti, kako da sačuvam sebe od promene, samo putem promene"...
MILAN: Promene su me uvek fascinirale - to kako ljudi vremenom menjaju izgled i svoje unutranje osobine i kvalitete...Mislim da je jedini način da čovek ostane ne isti (to je u ovom stihu bukvalno rečeno), nego da ostane svoj - jeste da se vremenom menja. Emocija je najveća ljudska vrednost, i to iskrena emocija koju ljudi ulau u ono to rade ili u kontakte sa drugim ljudima. I zato nije vano da li neko svira muziku koju svira Koja, ili koju sviram ja ili bilo ko drugi, već je vana iskrenost, naboj emocija i naboj doivljavanja onoga to radi. To je vanije od svake stilske određenosti. Mogu da volim različite vrste muzike i ne samo muzike već svih oblika ljudskog delovanja, ali pritom vrlo mi je vana iskrenost i pozitivno ubeđenje onoga koji stvara. Volim i potujem sve ukoliko sam ubeđen da onaj ko to stvara misli da je to ono pravo, a to se uvek oseti i razlikuje se od foliranja i lanih trendovskih previranja.
~ Vai tekstovi dosta asociraju na poeziju nekih nadrealističkih pesnika. Rekla bih i da jesu nadrealistički.
MILAN: Nadrealistički? Zna o cemu se radi? Postoji u naoj muzici i u naim tekstovima dosta patetike...
~ Patetike?
MILAN: Da, patetika je različito tretirana, a dosta je vezana sa tim, to ti kae - nadrealnim. Imamo pesme koje se otvoreno rugaju patetici, kao na primer "Aut" ili "Radostan dan". One su ironične, sarkastične, maltene humor je tu u pitanju, samo ne znam da li to ljudi kapiraju. Mislim, postoji dosta pesama koje su ba do daske patetične i to bez stida. Takve su "Jesen", ili "I've always loved you", ili "Olovne godine". One su strano patetične i samo ih iskrena emocija izvadi da ne postanu banalne. A moda i pored toga nekom zvuče banalno. Uvek se plaim banalnosti i neukusa u emocijama, poto često ne mogu da se obuzdam na dovoljno fini način. Jednostavno, na koncertima ili dok piem sav se zajapurim i tu nema spasa - ispadne patetično. Mislim da je dosta patetično i ovo vreme u kome ivimo. Sam ivot je dosta patetičan.
~ Kako mi to patetično ivimo?
MILAN: E sad, mogli bismo da pričamo o socijalnim problemima, o ekonomskoj situaciji, o...Patetika je sadrana u svemu oko nas. Samo se okrene i vidi je. Ako ima dovoljno jake odbrambene mehanizme to ne moe da te dotakne, međutim, ako malo ire otvori oči, onda sve jasno vidi. Vrlo je teko da ono to vidi kaze i prenese ljudima, a da ne ispadne banalan. U takvim slučajevima mnogo je lake preneti taj svoj osećaj na bilo koji način, nego pričati o tome.
~ Ekatarina Velika se pojavljuje u jednom domaćem filmu.
MILAN: "Tajvanska kanasta"? Da, to je novi film Gorana Markovića, u kome se pojavljuje cela grupa i u kome će biti naa pesma "Tatoo". Magi ima neto veću ulogu, a mi...Ja u jednoj sceni vučem neki kabl kroz prostoriju. Film govori o nekom ezdeset osmau koji se oseća potpuno izgubljeno u sadanjem vremenu, a mi upravo predstavljamo sadanje vreme i taj drugi, novi senzibilitet. Tu je dosta vaan tekst pesme "Tatoo", koja na neki način opisuje njegovu situaciju i povezuje je sa situacijom dananje omladine. Pokazuje se da ni nova generacija ne nalazi sebe u ovom vremenu, tako da iako se te dve generacije potpuno razlikuju, koeficijent izgubljenosti je otprilike isti... Zna, meni se ne sviđa to domaći filmofili, reiseri i scenaristi, u poslednjih dvadeset godina prave filmove u kojima su glavni junaci uvek slabići i poraeni. Razumem da postoje teke stvari - eto, i mi pravimo ponekad teku muziku, ali pri tom nikad sebe ne postavljamo u situaciju gubitnika. Mi, u svakom slučaju, nismo ni gubitnici, niti smo slabi. A u tim naim filmovima glavni junaci su uvek izgubljeni i uvek na kraju gledaju kroz prozor u daljinu...Domaći filmovi loe vaspitavaju omladinu. (smeh). Pa, jeste. Kad bih ja pravio filmove, moj junak bi imao problema, međutim tako bi ih dobro reio da bi to na kraju bio socrealizam.
~ Tvoj junak bi bio neki supermen naeg vremena?
MILAN: Maltene tako. Pa, da. Ljudi se ponaaju po nekim stereotipima, a jedan od njih je i film. A ako domaći filmovi daju stereotip glavnog junaka kao izgubljenog, kao čoveka koji ne moe da rei svoje probleme, onda...Trebao bi da se pojavi neki novi senzibilitet. Ne kaem da bi trebao da bude optimizam po svaku cenu, ali treba pokazati ljude koji nisu toliko izgubljeni u ovom svetu i koji mogu da pokau i aku i glavu, i da uvek utnu i vrate ugriz...