|
Tehnika ikonopisanja
Prva briga ikonopisca jeste da pripremi dasku za ikonopisanje
Daska za slikanje ikone je kao zid i samo na ikonskoj dasci zgusnuto su sabrana
sva svojstva zida: belina, finoca strukture, homogenost, i dr. Ikonska daska
predstavlja esenciju zida i zato ona prima na sebe najsavrseniju i najplemenitiju
vrstu zivopisa - zidopis. Ikonopis je istorijski ponikao iz tehnike zidopisa,
a u sustini ikonopis je sam zivot zidnog slikarstva, samo oslobodjen od spona
zavisnosti zidopisa, od slucajnih arhitektonskih i drugih ogranicenja. Lipova
daska, pazljivo izabrana, dobro osusena i koja ima sa prednje strane udubljenje
okruzeno ramom (poljem), utvrdjuje se sa zadnje strane od moguceg iskrivljenja
poprecnim preckama. Na dasku se pomocu zecijeg tutkala lepi laneno platno.
Posle susenja povrsina se grundira smesom krede sa tutkalom kroz sedam do
deset uzastopnih obrada. Na kraju se povrsina uglacava. Tada je slikarska
povrsina ikone gotova.
Nanosenje crteza
Ikonopis pocinje gravirom. Ikonopisac crta ugljem
ili olovkom predlozak slike, tj. crkvenopredane konture, a zatim prema crtezu
urezuje konture. Nanosenje crteza smatra se medju ikonopiscima za najodgovorniji
deo posla, jer to znaci predati onima koji se mole svedocanstvo Crkve o onostranom,
o drugom svetu.
Svetlost
Fon, pozadina ikone jeste svetlost i ikona se slika
na svetlosti. Svetlost se, u najboljoj tradiciji ikonopisa, zlati, tj. javlja
se upravo kao cista svetlost, a ne boja. Za pozlacivanje se koriste posebni,
rucno izradjeni listici od 23- i 24- karatnog zlata.
Slikanje
Posle pozlacivanja nacrtane konture treba da dobiju
ociglednost, i to znaci da je ikona spremna za bojenje. Ikona se slika u odsustvu
perspektive, bolje reci u prisustvu obtnute perspektive, jer predstavlja svedocanstvo
o onostranom koje se moze videti u ovoj stvarnosti, na granici svetova vidljivog
i nevidljivog. Uz to, na ikoni ne postoje senke; ikonopisac prikazuje bice,
a senka nije bice, nego odsustvo bica. Senka predstavlja oslabljenost ili
potpuno odsustvo utisaka, a tome nema mesta na ikoni. Ikonopis predstavlja
stvari kao iznikle iz same svetlosti, a ne kao osvetljene izvorom svetlosti
spolja. Na ikonopisnom jeziku lice se naziva lik, a sve ostalo: telo, draperije,
palate, drvece, stenje i dr. naziva se dolik. Za slikanje ikona vekovima se
koristi jajcana tempera, zbog svoje postojanosti i tona. Na kraju, na ikonu
se postavlja natpis, a natpis je dusa ikone.
Zastita
Na ikonu se, posle slikanja, nanosi sloj pcelinjeg
voska, koji sluzi kao zastita bojenog dela od spoljasnih, atmosferskih uticaja.
Umesto toga, ikona moze da se premaze firnajzom, tj. narocito kuvanim biljnim
uljem. Vosak ili firnajz nisu samo tehnicko sredstvo za zastitu boje, vec
predstavljaju i vazan umetnicki faktor koji daje bojama jedinstvo opsteg tona
i daje im dubinu.
Copyright @ 2000 Markman Design.
All Rights Reserved
|
|