AD&D (Advanced Dungeons&Dragons) je jedna od najpopularnijih FRP igara. Igra, napravljena po uzoru na zivot, sa svim silnim mogucnostima, dogadajima, istorijom, sve. Kao takva se bazira na srednjevekovnom stepenu razvoja. Znaci, to su svetovi u kojima vladaju kraljevi, religije imaju znacajan uticaj (citavi panteoni bogova), kmetovi, robovi, varvarska plemena, heroji, kukavice, grandiozne bitke, intrige, zamkovi, (ne)pravda, ima cak i demokratije...i poseban zacin,magija je sveprisutna, poznata i koricena pojava. Za uzivanje u carima AD&D-a, potrebne su tri osnovne knjige, cudnovate kockice, olovka i papir. I,eto! |
|||
Za razliku od naeg srednjeg veka (valjda) u tim izmiljenim svetovima, pored ljudske, egzistiraju i mnoge druge rase, svaka specificna na svoj nacin. Igraci, naravno, biraju koje ce rase biti. Rase variraju od manje-vie poznatih mitolokih do potpuno fantasticnih. |
|||
Tu su vilenjaci, dugovecni stanovnici uma, izrazite lepote, plemenitosti i sklonosti ka umetnosti; patuljci, izdrzljiv, stamen i vredan narod vecito u potrazi za novim rudnim bogatstvima, hobiti, poznati iz Tolkinovih dela (kao i prethodno navedeni); gnomi, narod vican majstorisanju svake vrste, kao i iluzijama (vrsta magije).... Navedene rase, pored ljudske, su medu najrasprostranjenijima u svetovima AD&D-a, pored njih, tu su i mnoge druge, karakteristicne za odredene svetove (minotauri, dzinovi, zmajevi...), kao i sve moguce meavine rasa. Svaka rasa igracu donosi neke prednosti, kao i mane. Tako su patuljci talentovani za fizicko razracunavanje sa protivnicima, vilenjaci za magije i dalekometnu borbu, hobiti za unjanje i protivzakonite aktivnosti itd. |
|||
Pored rase, igrac bira i klasu. Klasa odredjuje zivotno opredeljenje lika. Postoje cetiri osnovne klase, kao i neverovatno mnogo potklasa i kombinacija istih. Te osnovne klase su fighter, priest, wizard i rogue.Warriorje najbolji u borbi oruzjem Priest iliti pop je u sluzbi nekog od bogova (i boginja) i od njih prima magije, Wizard tj. carobnjak je takode opremljen magijama, ali za razliku od priesta, on se za njih ne moli, vec ih uci, a Rogue ne spada ni u jednu od gore navedenih kategorija, ali ima, delimicno, njihove sposobnosti, kao i neke samo njemu svojstvene. Vredi ista prica kao i za rase, svaka klasa ima svoje prednosti i mane (fighter ne moze da koristi magije, wizard je nesposoban za fizicku borbu, priest je upucen na defanzivnu ulogu usled ogranicenog izbora oruzja i nedostatka ofanzivnih magija, a ima i odgovornost pred viom silom (sponzorom)...) Kada lik izabere klasu, on vremenom, ako prezivljava avanture, postaje sve bolji u svojoj profesiji. Njegovo napredovanje je predstavljeno preko nivoa, to je lik veceg nivoa, to je mocniji. Pocinje se od prvog nivoa (gle cuda!), a napreduje, teoretski, neograniceno. |
|||
Jo jedna znacajna karakteristika lika je njegov pogled na svet-alignment. Igrac bira jedan od devet mogucih, i u igri se ponaa u skladu sa izabranim. Alignment ima ulogu i u biranju klase, poto su neke zabranjene odredenim alignmentima. Generalno, moze se biti dobar (Good), Neutralan ili zao (Evil). U pogledu potovanja zakona i casti, igrac moze biti Lawful (castan), Neutralan i Chaotic (drzi do nekog svog (ne)moralnog kodeksa). Kombinacijom ove dve trijade, dobijaju se svi moguci alignmenti. Alignment je, verovatno, najznacajniji za dobro igranje lika, pa smo odlucili da ga objasnimo kroz primer( radi skracivanja, kombinacije su date samo prvim slovim, kao recimo LG (Lawful Good, castan + dobar), CN (Chaotic Neutral, krajnje nepredvidljiva osoba)... Primer:Grupa likova sacinjena (pitaj boga/bogove/boginje kako) od svih alignmenta. Oni su unajmljeni da spasu neke otete seljake iz kandzi zlih sila u vidu mocnog razbojnika i zveri koja mu pravi drutvo. Suocavaju se sa protivnicima. Njihove reakcije najbolje oslikavaju njihove alignmente. |
|||
Lawful kombinacije: | Neutral kombinacije: | Chaotic kombinacije: | |
LG ulazi u bitku, jer je to neophodna, pravedna stvar, spasiti sve seljake i suditi svim krivcima; | NG se ukljucuje ako je to najbolji nacin da se seljaci spasu, ako postoji bolji nacin, on ce ga probati; | CG krece u akciju potaknut ucecem svojih prijatelja u bitci, kao i svojim osecanjem pravde i eventualne koristi; | |
LN takode krece, ali zato to je akt kidnapovanja seljaka u suprotnosti sa Ustavom (iz 74), treba suditi krivcima, a spasiti bar jednog seljaka; | NN procenjuje da li je naruena ravnoteza izmedu dobra-zla, haosa-uredenosti i tek se tada prikljucuje jednoj od strana; | CN bezglavo juria, jer mu je tako dolo, ili se zainatio pa nece ni da ucestvuje, opet iz samo njemu poznatih razloga; | |
LE napada, ali potaknut drskocu pomenutog razbojnika (Ko je ON da otima seljake?!), njemu do zdravlja otetih nije previe stalo i ako zagusti, povuce se i vratiti sa vecom silom, ako pak seljaci izginu, vie ce krivci biti muceni. | NE ce uci u borbu samo ako iz toga moze izvuci neposrednu korist uz minimalni rizik, ne preza od niskih udaraca kao ni izdaje, ako mu koristi. |
CE puta ostale da se tuku, ako pocnu pobedivati, rado ce se prikljuciti, pocnu li gubiti, izgubice se i on, ili se nagoditi sa protivnicima, ako proceni da moze pobiti kompanjone i sam uzeti sve, uradice to na spavanju. | |
Lik, dalje, odreduju njegove genetske predispozicije (snaga, spretnost, inteligencija...). Preporucljivo je birati klasu u skladu sa sposobnostima lika da bi se izvukao maksimum iz zeljene kombinacije rasa- klasa- alignment- osobine. Neke klase su veoma zahtvene po pitanju osobina koje lik mora imati da bi ih igrao (npr. paladin, sveti ratnik, je ipak samo jedan u hiljadu, o njemu kasnije). Tako je pametnije igrati nejakog, ali genijalnog carobnjaka, nego isto takvog fightera, koji nema snage ni mac da podigne, ali zato pleni svojim poznavanjem kvantne fizike. |
|||
Pored svih mogucih mogucih likova koji se mogu napraviti, svetove AD&D-a naseljavaju i monsteri (cudovita). Cudovite mozda i nije najsrecniji naziv, poto nisu svi oni ruzni, zli i izopaceni, ima ih i plemenitih, dobrih, lepih, pametnih... Monster je generalni naziv za sve to je nalo svoje mesto u tim svetovima. Oni daju posebnu car igri, svojim izgledom, osobinama u borbi (koje znaju da zabole, poto nisu uvek ocite), svojim pogledom na svet (kad ga imaju)... | |||
Jo da kazemo par stvari o magiji, koja je malo kakljiva na prvi pogled. Magijom se moze uraditi sve to se moze zamisliti(ako ste dovoljno pomucite, i dovoljno ste dobri(citaj veliki nivo)). Dovoljno mocan carobnjak ili svetenik moze da stvara/rui kule i gradove... |
Sledece strane ce krenuti redom, pa obradivati klasu po klasu, dat je prvo uopsteni uvod u sve klase, koji je na "zalost" na engleskom, jer ja ne vidim kako bi bolje to napisao do kako su to ljudi iz TSR-a uradili, u krajnjoj liniji oni su je smislili i ovo je su izvuceni delovi iz knjige namenjene igracima... Ako imate neto da prigovorite- pohvalite- sugeriete... Neto vam nije jasno, ili bi instant odgovor...piite na email mniki@eunet.yu |