Kritični pogodak i promašaj za DnD 3E
Kod
nas se reč kritično obično upotrebljava za nešto negativno iako je njeno
pravo značenje: opasno, odlučujuće, sudbonosno, presudno. Kritični pogodak
(critical hit) je udarac koji pogadja neki vitalni deo protivnikovog tela
ostavljajući značajne posledice.
Mogućnost za kritični pogodak (critical hit) se dobija kada neko pri napadu
dobije 20 na kockici, dakle, ne računajući nikakve bonuse ili AC neprijatelja.
Za neka oružja je verovatnoća dobijanja (threat range) povećan pa je dovoljno
i 19 i 20, a moze se uzeti i feat Improved Critical koji
povećava verovatnoću da će te sjajno udariti tim oružjem. Ukoliko ste
dobili potreban broj, pogodak je izvestan (20 je uvek pogodak i 1 je uvek
promašaj bez obzira na AC ili bilo kakve bonuse) ali su neizvesne posledice.
Standardna pravila
Po standardnim pravilima, posle toga sledi novi, standardan attack roll
sa svim bonusima. Ukoliko premasi protivnikov Armor Class uzima se da
je taj udarac zaista bio kritičan i oštećenje (damage) koje vase oruzje
nanosi (zajedno sa eventualnim STR modifier bonusom) se množi sa 2 ili
sa 3 u zavisnosti od oružja. Ukoliko je attack roll manji od AC, uzima
se da udarac nije bio kritičan i
oštećenje je isto kao i kod normalnog udarca.
Drugačija pravila
Umesto da bacite novi attack roll, bacate procentualni roll (d%) i rezultat
potražite na ovim tabelama, jedna za blisku (melee) borbu i jedna za daleku
(ranged):
Kritični pogodak i promašaj.
(Word document, 12 kb)
Zašto bi koristio drugačija pravila?
Zato što su realnija. Ponekad jedan snažan i precizan udarac više zaboli
nego 20 običnih udaraca. Heroji iz stvarnosti i iz legendi su često umirali
usled slučajnih pogodaka ili ubijali daleko moćnije neprijatelje upravo
jednim preciznim ili srećnim udarcem (Hektor i Ahil, David i Golijat).
Može
vaš lik biti najsnažniji i najbrži čovek na svetu sa najčvršćim oklopom
ali ako mu se strela prodje kroz oko, tu je kraj njegovog herojskog života.
Borba će biti malo napetija i vaši igrači malo oprezniji. Ovako će i par
goblina biti ozbiljna pretnja jer će možda upravo oni oduzeti život nekom
od heroja.
Razlozi protiv?
Lakše se gine. Pošto su monsteri "navikli" da lako i često ginu a igrači
ne, nekome se možda neće dopasti ideja da njegovog iskusnog heroja može
da ubije goblin jednim (veoma) srećnim pogotkom.
Zašto baš ova pravila?
Pa i ne morate baš ove tabele. Možete ih lako promeniti ukoliko vam se
nešto ne dopada ali dobro razmislite o posledicama. Tabele su osmišljene
uzimajući u obzir standardna pravila DnD 3E i pravila nekih drugih sistema.
Nije slučajno to što je znatno manja verovatnoća ukoliko su posledice
ozbiljnije.
U nekim drugim sistemima kao i u jednoj varijanti AD&D pravila, postoji
mnogo različitih tabela za različite vrste oružja, za različite delove
tela, za različita bića. Ove su više univerzalne i oslanjaju se na sposobnost
DM-a da opis rezultata prilagodi oružju (zasekao, proburazio, smrskao…),
situaciji (patuljak ne moze udariti titana u glavu sem ako se ovaj ne
sagne) i neprijatelju (vrat, rep, krila, njuška, škrge...).
Mogućnost da se izbegnu najteže posledice uz uspešan fortitude saving
throw postoje jer je zmaja ili titana ipak malo teže ubiti jednim udarcem
ma koliko on bio precizan ili snažan a 30 je dovoljno visoko da bica normalne
velicine ne mogu da se odbrane. Bacite fortitude check pre nego što izgovorite
rezultat da ne bi ispalo da se neko raspao pa spojio ponovo.
Kritični promašaj (critical miss, fumble) je neki nesrecan slucaj,
kada usled iznenadne trapavosti heroj padne na zemlju, ispusti oruzje,
polomi oruzje ili naleti na mač neprijatelja. DnD 3E nema neka posebna
pravila za ovo sem što se u DMG spominje ukratko na 65. strani kao varijanta
pravila. Ukoliko neko dobije 1 na kockici, baca dexterity check (DC 10)
i ako ne uspe, onda se spetljao a DM proizvoljno odredjuje šta se dogodilo.
Za to mogu lepo poslužiti i tabele koje se nalaze na prethodnom fajlu.
DMG pri tome spominje da ovo pravilo nije baš za svaku igru jer može da
upropasti zabavu, mada ja kao DM smatram da je veoma zabavno kada neki
nadobudni heroj u sred bojnog pokliča poljubi patos.
Tabele još nisu isprobane u igri, u trenutku postavljanja na sajt. Nisu
konačne i verovatno će pretrpeti još izmena. Nadam se da ćete i vi doprineti
u tome, pišući šta vam se dopada,
a šta ne i šta ste vi promenili na njima.
|