Ovo pravo je garantovano medjunarodnim konvencijama, Ustavom i zakonom
Srbije i SRJ
.
Ali je u praksi izigrano.
Iako je sadasnja vlast dovela naciju u sadasnju krizu i vecina gradjana
zeli promene, narod Srbije
nije uspeo da je smeni..
Poredak sprecava gradjane da koriste pravo da smene vladu, kombinujuci
represiju, laziranje
izbora, razlicita gusenja oponenata i organizacija, u isto vreme siri
lose procene i zavade medju
opozicionim subjektima, i cinin izuzetne napore da diskredituje
pojedine opozicione stranke
,organizacije i pojedince u svetu tamo ih lazno predstavljajuci
za "nacionaliste", i ujedno u zemlji
za"strane placenike i izdajnike".Poredak je zloupotrebljavao
Kosovo i ukrivao stvarno stanje
tamo ,radi homogenizacije gradjana i predstavljanja sebe
za "zastitnika", te diskreditovanja
opozicije kao navodnih"stranih placenika"i"izdajnika".Vecina gradjana
je dovedena u vrstu apatije
i nepoverenje i u vlast i u opoziciju.
Razloge zasto dosada nije doslo do smene vlasti mozemo svrstati u sledece grupe:
A.Pre svega svi dosadasnji izbori su bili lazirani.
Pokret za zastitu ljudskih prava iako organizacija za zastitu
ljudskih prava je se 1990 godine
registrovao kao politicka stranka iz razloga da tako izadje iz medijske
blokade, je ucestvovao na
svim dosadasnjim izborima od 1990 godine za republicku i saveznu skupstinu
i u ovoj oblasti ima
veliko iskustvo i dobro poznaje izbornu problematiku. Kada se
ono sto se dogadjalo i dogadja u
nasoj zemlji posmatra iz sadasnje perspektive i sa danasnjim saznanjima
i iskustvima, vremenskom
i emotivnom distancom, prepoznaje se da su svi dosadasnji izbori
bili lazirani. I da je ta cinjenica
imala tragicne posledice po sudbinu nase drzave i naroda.
Nas narod je 1990. godine ocekivao
da ce uvodjenjem visestranacja pobediti opozicija i da ce najzad izaci
iz poluvekovnog tunela.
Poredak je sprecio narod da izabere vladu po svojoj volji. Umesto
da dodje vlada pragmaticara
eksperata koja bi zavela postovanje zakona i ljudskih prava, zakone
trzista i utakmicu najboljih,
uz ukljucenje u svet, izbornim prevarama je odrzavana prethodna
nedemokratska i korumpirana
vlast koja je dovela naciju do sadasnjeg ambisa. Jasno je sada, da
je dosada bila pobedila
opozicija, da bi postojale realne sanse da budu izbegnuti ratovi, raspadi
drzave i gubitak nasih
teritorija, materijalna razaranja i ljudske zrtve i stradanja, sukob
sa medjunarodnom zajednicom i
zavodjenje sankcija i medjunarodna izolacija.
Poredak je 1990 godine polazio sa stanovista da treba po svaku cenu
da spreci pojavu istinskih
anti-komunistickih stranaka te je favorizovao opozicionare bivse stranacke
kolege, nadajuci se da
ce sa njima lakse nagoditi . Ovi kadrovi su u prethodnoim periodu,
buduci da su bili izlozeni
manje diskriminaciji, ili ziveci u istinskim privilegijama, stekli
pozicije, polozaje, ugled, ekonomski
i socijalni status, prihvacenost i veze, infrastrukturu.
Zahvaljujuci ovome uspeli su da se nametnu i
da potisnu istinske opozicione snage. I to ne samo u zemlji,
nego i van nje, i zato jer jer su vec bili
stekli reputaciju.
Tako je stvorena opoziciona panorama koja je bila manje odraz stvarnih
opozicionih gibanja i
snaga, a vise posledica selektivnosti stranke na vlasti. i domacih
i obmanutih stranih donatora.
Tako je stvorena istorijska nepravda koja zahteva da bude ispravljena
jer se ne moze govoriti o
demokratiji u ovoj zemlji, preporodu, dokle god ova nepravda ne bude
ispravljena. Ne zelimo
nista da prebacujemo liderima opozicionih stranaka bivsim komunistima,
to su vecinom istinski
intelektualci i patrioti, ne zelimo da unosimo razdore, mi njih cenimo
i pozivamo ih sve na slogu.
Ali oni sami treba da budu svesni ove nepravde i da doprinesu da bude
ispravljena.
Mi smo zbog ovakvog stanja jos onda isticali zahtev da izbori
budu bojkotovani, da se ne daje
legitimitet prevarama i kradjama.
Poredak je vesto manipulisao opozicijom jer je stvarao razdore zloupotrebljavajuci
heterogenost
opozicije i nedostatak politickog iskustva. Na opozicionu scenu
je lansirao vrlo veliki broj
opozicionih stranaka, u mnoge od njih se infiltrirao, stvorena
je za vreme izbora zabuna, vrlo
veliki broj naziva stranaka, poruka, gradjani su bili zbunjeni.
Uprkos ovakvog stanja poredak se hvalio da su izbori regularni.
Na svim dosadasnjim izborima je bilo povredjeno osnovno nacelo slobodnih
izbora, a to je pravo
stranaka da na ravnopravan nacin ucestvuju u izborima, da slobodno
i nesmetano obavljaju svoje
aktivnosti, i ostvaruju prava koja im pripadaju po zakonu. Jedne stranke,
su imale privilegije,
novac , infrastrukturu, da podesavaju izbore po svojoj volji, a druge
su bile bez sredstava,
infrastrukture, diskriminisane i pod represijom
Do laziranja izbora ne dolazi samo za vreme prebrojavanja glasova,
nego u razlicitim fazama i
nivoima:
a) pre izbora
b) za vreme izbora
c) posle izbora
Navodimo zasto su dosadasnji izbori bili lazirani i neregularni:
1).pojedini opozicionari i stranke su bili izlagani pre, za vreme i
posle izbora diskriminaciji i
represiji, blokadi aktivnosti. A sto se ogledalo u onemogucavanju da
se dobiju prostorije,
opstrukcije u
iznalazenju finansijskih sredstava, ukljucujuci i prekide tokova
komuniciranja (prepiska., telefon,
faks) sa potencijalnim sponzorima. Ukljucujuci i zaplene dopisa,
izdavanje listova, zaplene
stranacke okumentacije, smetnje u komuniciranju sa clanstvom i gradjanima
sto se tice zaplene
prepiske, i telefona, napadi na ugled kroz sredstva javnog informisanja
bez prava na ispravku
(kompromitovanja), rasturanje mitinga, progoni aktivista. Jednostavno,
pojedine politicke stranke
su bile oterane i prognane sa opozicione scene, dok su druge bile favorizovane,
jos pre nego sto
su izbori poceli. Ili su pak bile oslabljene ili iskompromitovane u
javnosti.
2) Predizborne kampanje su bile kratke, drzavna medija koja su obavezna
po zakonu da
omoguce ravnopravno i detaljno predstavljanje stranaka i njihovih programa,
to nisu uradila,
vecina opozicionih stranaka je dobila po nekoliko termina, kratko vreme,
a stranke na vlasti su se
pojavljivale na medijima cele godine te su tako lako mogle da namecu
svoje poruke. Ovaj
problem sa kratkocom predizborne kamanje je utoliko slozeniji i delikatniji,
jer je na izborima
ucestvovalo preko sto politickih stranaka, kratko vreme, a mnogo stranaka
i poruka. Rezultat je
konfuzija, gubitak interesa slusalaca i gledalaca. Na delu je
bila
smisljena ujdurma da budu sabotirane stranke koje se pojave samo na
izborima, a da preimucstvo
stranki na vlasti koja se pojavljuje cele godine. Tako da vecina
stranaka i opozicionara nije mogla
da predstavi
svoje programe.
3) Prema Zakonu o izborima drzava je obavezna da strankama da
sredstva za izbore sto uopste
nije ucinjeno. Suma koja je davana je bila imbolicna i dolazila
tek po zavrsetku izbora. Stranka
na vlasti
naproptiv je imala ogromna sredstva od drzavnog budzeta i poreza
od gradjana, a vecina
stranaka nije imala nista, pojedine stranke su uspele da dobiju sposnzore
u zemlji i van nje,
zahvaljujuci svojim
vezama.
4) Poseban problem je bila izborna dokumentacija, formulari za prikupljanje
potpisa, za
poslanicke kandidature, potvrde o birackom pravu, koji su obicno stizali
vecini opozicionih
stranaka kasno, svega
na nekoliko dana pre nego sto i je trebalo dostaviti popunjene izbornim
komisijama. A u isto
vreme stranke na vlasti, i nekoliko privilegovanih opozicionih stranaka
su dobijali ove formulare
tajno mnogo ranije. A
ova cinjenica je od presudne vaznosti, jer treba prikupljati na hiljade
potpisa sirom zemlje, stotine
kandidata za poslanike, sto zahteva blagovremeno raspolaganje formulara,
ljude na terenu koji ce
taj posao
da obave, infrastrukturu, prostorije, komunikacije, sredstva.Vecina
opozicionih stranaka je ako je
uspela da prodje ranije Scile i Hardidbe ovde bila eliminisana, jer
nisu imali snage da prikupe
dovoljan broj
potpisa da bi mogli ucestvovati na izborima. Poseban problem je bio
sto su vlasti zaplenjivale
poslatu dokumentaciju i izborne formulare, progonile na terenu one
koji su radili na prikupljanju
potpisa, izborne
komisije u kojima su bili organi vlasti su pravili zackoljice >opoziciji,
odbacivale uredno
popunjene formulare. Zbog ovoga mnoge opozicione stranke nisu
uspele da prikupe dovoljan
broj potpisa i kao
takve su bile odbacivane i nisu sticale pravo da ucestvuju na izborima.,
Poznato je da su pojedine
opozicione i rezimske stranke pravile malverzacije sa potpisima, da
su uzimali iz drzavnih arhiva
imena i prezimena ljudi, sa brojevima iz licne karte, i to ubacivali
u izborna dokumenta, te tako
nisu bili obavezni da se bakcu prikupljanjima potpisa. Prikupljanje
potpisa je uzimalo dragoceno
vreme
koje bi trebalo biti utroseno u agitovanje.
5) Mnogi gradjani su bil brisani iz glasackih spiskova, brojne
kategorije su bile ostecene,
pojedinim opozicionarima je bilo onemoguceno da glasaju. Vojnici
i zatvorenici su bili obavezni
da
glasaju u kasarnama i zatvorima, a poznato je koliki je njihov
strah da neko ne vidi da su glasali
za opoziciju, jos je veca mogucnost da neko njihove glasove drugacije
predstavi. Nasi ljudi van
zemlje su ponekad morali da dodju u zemlju, sto je komplikovalo
glasanje.
6) Sastav Izbornih komisija je bio takav da su u njemu dominirali predstavnici
drzavnih politickih
organa, i da su onda navijali za svoju stranku. Vecina opozicionih
stranaka nije bila u stanju da
nadje dovoljan broj strucnih clanova ovih komisija iz prostog razloga
sto su imale malo clanova,
pogotovu strucnih. Posteni clanovi izbornih komisija su cesto
bili preplaseni politickom moci
rezimskih clanova te su tako bili cesto puki statisti i nisu mogli
spreciti kradje glasova. Dolazilo je
do malverzacija sa glasackim listicima, na licu mesta na izbornom mestu,
prilikom odnosenja sa
glasackog mesta, glasacki listici su prenocili u opstini bez prisustva
kontrolora opozicije, te su pale
optuzbe da su nocu pokradeni glasovi. Izrecene su brojne zamerke na
nacin pravljenja zapisnika,
paravani su bili nedovoljno veliki i mnogi su mislil da ih uticajni
politicki lokalni funkcioneri
posmatraju dok zaokruzuju za koga glasaju, te su mnogi preplaseni
polu vekovnom
tiranijom, automatski zaokruzivali stranku na vlasti. Partijski
clanovi komisija obuceni
manipulacijama su se ponasali strogo i gledali preteci gradjane da
ih jos vise zaplase. Bilo je
uticanja na glasace, pretnji,
saslusavanja, nardedjivanja za koga da glasaju, itd.
7) Procedura glasanja je bila vrlo slozena, sa velikim brojem lista,
stranaka, obicno se glasalo
odjednom i za republicke i predsednicke, ili cak i savezne izbore.
To je sve opterecivalo glasace,
stvaralo
konfuziju, zbrku. Preplaseni glasaci su bili prinudjeni da glasaju
u jednom ambijentu straha i zurbe.
Zbog ovoga je bilo mnogo neuautenticnih izbora stranaka i opozicionara.
8) Izbori su obicno odrzavani u nepogodnom momentu, vreme rata, krize,
nestasica, straha,
sankcija. Gradjani su preplaseni bezakonjem, nasrtajima kriminalaca
i lopova, nije im bila
garantovana licna
bezbednost i imovinska sigurnost. Ljudi se otuda plase da glasaju za
opoziciju. Strah je
poluvekvonom vladavinom tiranije internalizovan u duboke sfere licnosti,
iracionalan, takvi
gradjani nisu u stanju da
naprave racionalan izbor, nego je vise na delu bio automatizam. Da
bi gradjani mogli da istinski
glasaju i naprave svoj autentican izbor, neophodno je gradjane osloboditi
straha, zastititi njihova
prava. Dokle
god se to ne ucini, nema slobodnih izbora.
9) Nacin izbora (proporcionalan) je takodje bio podesen da stranka
na vlasti dobije, bilo je
manipulacija sa glasacima sa Kosova.
Izbori u Republici Srbiji ne garantuju slobodno izrazavanje volje biraca.U
Crnoj Gori stanje je
drugacije, utoliko sto su su vlast i opozicija postigle dogovor o zajednickom
radu na izbornim
zakonima, i pri tom je pozvana Organizacija za evropsku bezbednost
i saradnju da im u tome
pomogne. Tako|e, OEBS posmatraci su potvrdili da su oktobarski predsednicki
izbori bili
slobodni i posteni.
Uoci septembarskih parlamentarnih i predsednckih izbora u Srbiji,1997
godine, Socijalisticka
partija Srbije je iskoristila cinjenicu da kontrolise 127 od
250 glasova u parlamentu i uprkos
protivljenju opozicije
izglasala je izborni zakon kojim je broj izbornih jedinica povecan
sa 9 na 29. Time su bitno
ostecene
manje parlamentarne stranke, jer je trostruko povecan procenat glasova
koji stranka mora preci
da bi
osvojila poslanicko mesto. Mada poslovnik o radu Skupstine predvidja
da se o prihvatanju ili
odbijanju
svakog amandmana poslanici moraju izjasnjavati posebno, SPS vecina
je odlucila da podeli
nekoliko
stotina amandmana opozicije u cetiri grupe, i da glasa o svakoj grupi,
a ne o pojedinacnim
amandmanima.
Sastav izbornih komisija omogucava SPS da ostvari kontrolu nad izbornim
procesom. U
komisijama se pored ad hoc predstavnika politickih stranaka nalaze
i stalni clanovi sa
cetvorogodisnjim mandatom. S obzirom da su ovi clanovi komisija uglavnom
drzavni sluzbenici,
bliski SPS ili clanovi te stranke, vlast na ovaj nacin presudno utice
na rad komisija i birackih
odbora koje one imenuju.
Sledeci problem je nepostojanje efektivne kontrole nad stampanjem glasackih
listica. Zakon
predvi|a
da listice priprema i stampa izborna komisija date izborne jedinice.
stampanje se, medjutim,
obavlja u
stampariji izdavacke kuce "Politika" koja se nalazi pod punom vladinom
kontrolom. U praksi je
nemoguce proveriti stvarni broj odstampanih glasackih listica.
Na osnovu pracenja medija u pokrivanju predizborne kampanje za parlamentarne
i predsednicke
izbore u Srbiji, u vremenu od 15 avgusta do 21. decembra 1997. godine
Fon za humanitarno
pravo je utvrdio da je javna televizija RTS, a isto tako i dnevni
list "Politika", sprovodila otvorenu
propagandu u korist vladajuce koalicije. Ovi mediji su prekomerno izvestavali
o predizbornim
aktivnostima levice, sa svih njihovih predizbornih skupova, sa otvaranja
raznih objekata, puteva,
potpisivanja ugovora sa inostranim partnerima i slicno, a sve u svrhu
predizborne promocije.
Izvestaji sa ovih otvaranja su sugerisali kako se u Srbiji gradi iskljucivo
zaslugom leve koalicije i
postojece vlasti, te da da je izgradnja i razvoj Srbije prestati ukoliko
levica ne pobedi na izborima.
Cesto je u izvestajima precutkivana cinjenica da su ti objekti izgradeni
drzavnim sredstvima ili je
predstvljano da je za njihovu izgradnju sredstva
obezbedila leva koalicija.
U izvestajima sa predizbornih skupova opozicionih stranaka Radio - televizija
Srbije je stavljala
naglasak na manje bitne delove njihovog izbornog programa, a znacajan
prostor je dat optuzbama
unutar opozicije. Izvestavanje o kampanji za bojkot izbora svedeno je
na najmanju meru. Pri tome
su
redovno prenosene izjave drugih stranaka koje su imale negativan stav
prema antiizbornom bloku.
Mi smo se zalagali tokom 1999 godine za prevremene izbore.
Ali ukazujemo na neke relevantne
cinjenice..ondasnja drustvena situacija pred prevremene izbore
je bila gora nego li ranijih
godina. Ne radi se samo o krahu zakonitosti ,nego je nacija
u dubokoj krizi zbog rata i sankcija
,u bedi, nastaje neizvesna zima, istinska paraliza
citavih drustvenih sistema. Strah je sve
prisutniji, apatija i nepoverenje u opoziciju. A bez demokratske klime
nema demokratskih izbora.
Danas je vladajuca koalicija i dalje dominirajuca
na sceni. ,ona zeli i moze da opet prevari i
lazira sledece izbore. Cinjenica je da je opozicija jos
uvek slaba i razjedinjena, lak plen
vlastodrzaca, i da nije u stanju da obezbedi da izbori budu regularni
i da se ispostuje zelja naroda
za promenom vlasti. Isto tako treba odati priznanje opoziciji
da uprkos svojih manjkavosti ,
daje izuzetan doprinos i u njoj ima istinskih patriota i intelektualaca.
U isto vreme koalicija na vlasti bi prihvatila prevremene izbore jer
se nada da je opozicija
neslozna i jos nedovoljno ojacala, te kao takva nesposobna da
efikasno kontrolise izbore i spreci
zloupotrebe i laziranja u raznim fazama izbornog
procesa. Uzda se u upotrebu najmasovnijih
medija, a vecina opozicionih stranka to nema, u svoje ranije iskustvo,
resurse i infrastrukturu, malo
ali vrlo dobro i efikasno organizovano clanstvo, drzavni aparat u svojoj
sluzbi, i usluge svojih
sadasnjih i potencijalnih koalicionih partnera i prijateljski nastrojenih
stranaka.
Opozicione stranke su imale razlicite iznijansirane pristupe o
prevremenim izborima u zavisnosti
od njihovih licnih strategija ,od toga koliko imaju pristup medijima
i od njihovoih aktuelnih izbornih
reitinga, kako su pozicionirane u odnosu na koaliciju na vlasti, i
od njihovih resursa za sledece
izbore.
Postalo je jasno da su abstinenti kao ne samo izborni nego i socilosko-politicki
fenomen (jer se ne
radi samo o izbornim abstinentima nego i o onima koji odbijaju da idu
na ulicne i druge proteste),
postali jedan od jezicaka na vagi koji oznacava prevagu opozicije.
Iznuren i ruiniran narod,
prestrasen, u bedi i neizvesnosti, gurnut u apatiju, sa teskim traumama
prethodne vladavine i
prelaska u nove drustvene odnose, sa mnogo izneverenih nada kada se
radi o opoziciji, nema
dovoljno poleta i mentalne energije da masovno izadje na
izbore i glasa., da ide na ulicu ili da se
bori za svoja prava. Abstinenti su bili na prethodnim izborima
takoreci odlucna prevaga. Koalicija
na vlasti je izvela sve svoje glasace, sve do jednoga, koji su bili
vrlo motivisani A vrlo znacajan
postotak onih koji bi glasali za opoziciju nije izasao na glasacka
mesta jer nije bio dovoljno
motivisan i bez poverenja u glasacki postupak, ili u samu opoziciju.
,bez podsrke opozicije.
.Zato smo smatrali da je bilo dobro resenje i u duhu
postovanja ljudskih prava da se u 1999
godini odrze prevremeni izbori., ali pod sledecim uslovima:
- -da predizborna kampanja traje najmanje 3 meseca
- -da se medija otvore za sve
- -da se obezbedi efikasna kontrola izbora uz podrsku medjunarodne
zajednice
- -primena direktno proporcionalnog sistema, sto manje izbornih jedinica,
da se uzmu u obzir svi
dobijeni glasovi
- -da se svima ucesnicima obezbedi apsolutna ravnopravnost, neka pobede
najbolji
- -da se regulise finansiranje
- -uzeti u obzir glasove sa Kosova i iz dijaspore
- -da se unaprede institucije pravne drzave i ogranici zloupotrebljavajuca
moc koalicije na vlasti,
da se edificiraju novi zakoni, nadzorni organi, da se stvori kakva
takva pravna potka
- -da se opozicija slozi
- -osokoliti narod, dati mu jasan znak da je pobeda na dohvatu
ruke, treba ga zastititi i dati mu
samopouzdanje, vratiti samouverenost, dokle god je narod skrsen i demoralisan,
nema izborne
pobede.
- Isticemo da je Pokret za zastitu ljudskih prava ucestvovao na svim
dosadasnjim izborima u Srbiji
i Jugoslaviji, bez dinara sredstava, bez prostorija, bez infrastrukture,
pod progonima i
diskriminacijom, mnogi nasi aktivisti su premlaceni, opljackani,
tesko ranjeni, neki i ubijeni, pod
skoro totalnom medijskom blokadom, izlagan kampanjama kleveta
i kompromitovanja u zemlji i
van nje. Uprkos svemu, mi smo npr. na izborima za republicku skupstinu
Srbije 1993 godine od
104 ucesnika zauzeli 14 mesto, i prema listu POLITIKA da je bio direktno
proporcionalan sistem
imali bi svoga predstavnika u skupstini Srbije (dobili smo vise glasova
od Gradjanskog saveza, a
skoro isti broj glasova kao JUL).
Nepravda treba da bude otklonjena.
Izvucimo pouke iz deset godina prevara i izbor
B.Nesloga opozicije.
Pokret za zastitu ljudskih prava smatra da je opozicija velika i vrlo
heterogena skupina i da
postoje velike razlike sto se tice stavova prema poretku, motivacija,
ciljeva i strategija opozicione
borbe. I da su
zato potrebni, ispravne procene,sloga i saradnja izmedju opozicionih
subjekata. Nazalost, i u
ovoj godini poredak uspeva da zloupotrebljava ovakvo stanje i da i
dalje podstice lose procene i
zavade opozicije.
Posle poznatih sukoba u koaliciji ZAJEDNO, i raspada svih ranijih koalicija
, prestrojavanja
stranaka, razocaranja i apatije koja je sve prisutnija medju
glasacima, jacanja represije od strane
koalicije na
vlasti, opozicione stranke Srbije su u potrazi za novim identitetom
i registruju se nova koaliciona
gibanja i prestrojavanja. Ali je sustina u tome da opozicija nije u
stanju da prevazidjhe razlike i da
se slozi. Medjunarodna zajednica ovu cinjenicu prebacuje opozicije
i zahteva da tu mankavost
otkloni. Novembra je odrzan Skup opozicije i Dijaspore u Budimpesti
koji je imao za glavni cilj
akciono ujedinjavanje opozicije koji oznacava prekretnicu u radu opozicije.
Prethodne godine je osnovan SZP ( SAVEZ ZA PROMENE) od strane Alijanse
za
promene-Milan Panic, Demokratske stranke, Gradjanskog saveza, Demokratske
alternative,
Demohriscanske stranke Srbije ,Nove Srbije, Socijaldemokratije. Videci
u ovoj koaliciji
najozbiljniju snagu koja bi mogla pobediti na izborima pokret za zastitu
ljudskih prava je pristupo
SZP i predlozili smo nasim ranijim koalicionim partnerima
i prijateljskim strankama da i oni
pristupe (Pristupili su Napredna stranka , Svesrpski savez, Pokret
za ujedinjenje Srbije i Crne
Gore, Radikalna stranka ujedinjenja, Konzervativna stranka, Stara
radikalna stranka, Udruzenje
ostecenih deviznih stedisa Srbije, Udruzenje
podstanara Jugoslavije, Knjizevni klub
Karadjordjevic, a u toku su donosenja odluka jos nekoliko stranaka).
SZP je svojom aktivnom politikom pocetkom ove godine uspostavio
prijateljske kontakte sa
crnogorskom koalicijom DA ZIVIMO BOLJE, kao i sa
Savezom demokratskih partija
(koji cine:Koalicija Sumadija, Demokratska stranka vojvodjanskih
Madjara, Sandzacka
koalicija, Liga socijaldemokrata,Vojvodine, Reformska demokratska stranka,Vojvodine,).Ostaju
otvorena vrata svim strankama koje zele saradnju sa SZP. SPO,
kao najveca opoziciona
stranka nije pokazao zelju da se
pridruzi ovoj koaliciji, .pogotovu posle razdora sa nekim od osnivaca
SZP, kao i posle
naimenovanja Vuka Draskovica za potpredsednika Savezne vlade
i jos dva celna coveka SPO
za savezne ministre, i
postavljanje za gradonacelnika
Beograda Vojislava Mihajlovicam ,potpredsednika
Skupstine Srbije i funkcionera SPO. ND nije dosada pokazala interes.
DSS zeli samo izbornu
saradnju, ali ne zeli da se
pridruzi SZP. Srpska liberalna stranka
posle burne sednice Saveta stranke kojom prilikom je
doslo do razdora po pitanju pridruzivanja SZP ,Kosta Cavoski i Nikola
Milosevic, celni ljudi SLS
su zbog neslaganja da SLS pristupi SZP podneli ostavke na svoje celne
funkcije stranki. Do
burnih rasprava je doslo i na sednici tim povodom u Srpskoj svetosavskoj
stranki, a slicne
dileme i prestrojavanja se javljaju u mnogim strankama. Radikalsko-demokratska
koalicija koja
okuplja petnaestak mahom manjih
stranaka iz Juzne Srbije zeli takodje da pristupi SZP.
U januaru su se profilisale sledece koalicione tendencije: SZP, stranke
u Vladi, stranke nacionalne
orijentacije (DSS,SDS,SSS,..).
SZP je napravio plan aktivnosti i opredeljuje se za gradjansku neposlusnost
i javne proteste.
Predvidja za februar lupanje u serpe, od 7 do 8 sati., plan medijske
kampanje, kampanje protiv
zvanicnih medija,
gasenje svetla
Pokret za zastitu ljudskih prava je ocenjivao u 1999 godini da
su dosadasnji neuspesi opozicije
dobrim delom objektivne prirode, ali da se dosta moglo uciniti da je
postojala promisljena akcija.
Opozicija je vrlo heterogena, usled toga nastaju razlike u stepenu
motivacije i intenzitetu
negativnog stava prema koaliciji na vlasti, te razliciti ciljevi i
strategije kako da se oni ostvare .Na
ovoj razini su padale sve dosadasnje koalicije .
Nacionalizacija ICN od strane drzave pocetkom godine i progoni menadzera
ove
kompanije,imaju za krajnji cilj onemogucavanje Milana Panica predsednika
ICN i lidera SZP.
Nastavljaju se tenzije i konfliktne situacije u opozicionim strankama.Djurdjevic
Rajko je kao sto
je receno iskljucen iz SRS, Miodrag Periscic je podneo ostavku na mesto
potpredsednika DS.
Stvorena je nova Koalicija Partnerstvo za demokratske promene
u Mladenovcu. Zoran
Zivkovic, gradonacelnik Nisa je u nemilosti SPS koja hoce da
ga smeni i uhapsi (kako on to
tvrdi).Nameravana promena broja izborni jedinica u opstini Zemun je
ocenjena u opozicionim
krugovima kao predizborna aktivnost, da SRS obezbedi bolje rezultate
na buducim izborima.
Odmah po zavrsetku bombardovanja SRS, SPO, SZP i druge opozicione
stranke su pocele da
zahtevaju nove vanredne izbore. SZP pocinje proteste
sirom zemlje.Pocinje skupljanje potpisa
za smenu Slobodana Milosevica.
Pocetkom avgusta Patrijarh Srpski Pavle je poceo da okuplja opoziciju..
Uskoro je i general
Perisic osnovao svoju stranku Pokret za demokratsku Srbiju. 18
avgusta su poslanici ND
izbaceni iz Skupstine Srbije. SZP istice svije zahteve: odlazak Slobodana
Milosevica, stvaranje
Prelazne vlade, prevremeni izbori.Dragoljub Micunovic je odrzao
Okrugli sto opozicije 27
septembra Patrijarh Artemije i Amfilohije,su pozvali opoziciju na slogu
i izjavili da ne smemo
postati narod samoubica.17 septrembra je odrzan skup SZP u Novom
Sadu, Dragoslav
Avramovic je predlozen za mandatara Prelazne vlade. Novi
Zakon o samoupravi je ocenjen od
strane opozicije kao namera da se potisne opozicija iz gradova gde
je na vlasti i da se pripremi
teren da koalicija na vlasti svugde postane dominantna.Krajem godine
celnici SZP su boravili u
SAD. Dolazi do osnivanja Koalicije DAN kojoj pristupaju . DA, ND i
SD koji manifestuju zelju
za zblizavanjem sa LSV,RDSV. Mileni Andric, poslaniku DA,
je na nezakonit nacin oduzet
mandat. u Skupstini. Zatim je doslo do rekonstrukcije Vlade i odlaska
minuistra Karica. Odrzan
je krajem godine Okrugli sto demokratske opozicije uz ucesce 14 opozicionih
stranaka, i kaalicija
, bez SPO i GSS ,odluceno je da ekspertska grupa sacini zajednicki
plan strategije.Krajem
decembra je SPO za 10 januar najavio Dogovor opozicije .
Postoje i druge koalicije ilim zblizavanja koja su se manifestovala
u prosloj godini: zblizavanje
srpski orijentisanih stranaka DSS, SDS, SNS, zatim Radikalska demokratska
koalicija, krajem
godina Pokret za zastitu ljudskih prava je inicirao Koaliciju nepartijaca
( onih koji nisu bili nikada
clanovi SKJ).
13 i 14 novembra je odrzan istorijski Sabor opozicije i Dijaspore u
Budimpesti pod
pokroviteljstvom Nj.K. V. Princa Prestolonaslednika Aleksandra Karadjordjevica
i uz podrsku
SPC koji je imao izuzetan znacaj za zblizavanja opozicije i Srba
van zemlje, za efikasniju saradnju
opozicije i svih onih koji zele da dovedu do
.promena. Zakljuceno je da bi restauracija Monarhije u nasoj zemlji
doprinela demokratskom
preobrazaju, postovanju ljudskih prava, ekonomskom razvoju i povratku
u medjunarodnu
zajednicu naroda .i ova inicijativa dolazi u pravo vreme. Dogovoreno
je da treba napraviti akcioni
plan, preci sa verbalistike na konkretna menadzerijalna resenja. Odrediti
ciljeve, definisati resurse.
dati radne zadatke, zaduzenja, rokove, razviti strategije kako da se
ostvare.
Krajem decembra su celnici SZP boravili u SAD.
SZP je krajem godine napustilo vise stranaka ukljucujuci i nasu
organizaciju zbog
zapostavljneosti. Mi smo prilikom osnivanja SZP istome pristupili i
doveli i druge stranke videci u
SZP najvecu i najzreliju opozicionu snagu kadru da pobedi koaliciju
na vlasti. Medjutim uprkos
nasih inicijativa da damo svoj doprinos, da se ukljucimo u aktivnosti
SZP naisli smo na
nezainteresovanost ili cak i odbojnost. Zelje nasih aktivista
da se direktno ukljuce u prikupljanje
potpisa, lepljenja plakata, nisu u dovoljnoj meri podrzane .Inicijative
nasih celnika i nasih
koalicionih partnera koje smo doveli u SZP su bile omalovazavane. Nasim
ljudima i celnicima je
odbijano pravao da se ukljuce na bilo koji nacin u aktivnosti SZP.
Tomislavu Krsmanovicu,
predsedniku nase organizacije nije dozvoljeno da govori na mitinzima
SZP u Beogradu, receno
mu je da govori u Banju Koviljaci gde je bio, bilo je svega par stotina
prisutnih zbog akcije
policije, Krsmanovic je morao da plati od svojih sredstava prenocsite
u lokalnom hotelu ( a SZP
je dobijao sredstva i za stranke koje su buile u SZP, ukljucujuci i
nasu organizaciju).Iinicijativa i
Predlog istrazivackog projekta da se ustanove stravovi
i predstave javnosti o SZP da uradi
besplatno nisu podrzani od SZP. Sve nase inicijative i pokusaji saradnje,
kao i svih stranaka koje
smo doveli nisu dali ploda i zbog toga je krajem goduina vise stranaka
napustilo SZP ne zeleci da
budu samo dekor i jedna stranka vise.
Samtramo da se iza ovakvih nekorektnih i stetnih postupaka SZP kriju
tradicionalne boljke srpske
opozicije- surevnjvosti, netrpeljivosti pojedinaca, sujete i nepotrebna
saplitanja. Cime SZP
pokazuje da jos nije prevazisao nedostatke i nije dosao na potrebamn
nivo.
Uprkos toga mi podrzavamo SZP ali smatramo da daleko veci diprinos mozemo
dati ako se
borimo samostalno, umesto da smo beskorisni u SZP.
Prepoznatljivo je da je ova godina godina nastavljanja rivaliteta izmedju
opozicionara. Pre svega
se tu radi o neslozi SZP i SPO. DSS sa svoje strane takodje ima svoje
posebne stavove. U 1999
godini, narocito posle Sentandrejskog sabora se manifestuje pojacana
zelja da se opozicija
udruzuje ali to je proces koji ide sporo. Doslo je do stvaranja novih
koalicija sto bi bio jedan
korak dalje u ujedinjenju opozicije. U medjuvremenu je doslo do osipanja
SZP koji su napustile
SD i navedene stranke
Opisani postupak SPO koji nas je na nezakonit nacin lisio nasih
stranackih prostorija je jos jedna
tuzna ilustracija o stanju duha opozicije.
Nasa organizacija dosada nije podrzana na jedan iole ozbiljniji nacin
od bilo koje opozicione
stranke ili organizacije. Jedino koliko toliko korektan odnos smo imali
sa DSS koja nam je 1995
bila dala na raspolaganje prostoriju u jednoj mesnoj zajednici, i salu
u Opstini Vracar da odrzimo
nas skup, i salu u Ive Lole Ribara da odrzimo Godisnju skupstinu 1995
godine, sto mi visoko
cenimo. Mi smo bez stranackih prostorija, pojedine opozicione stranke
bi nam mogle pomoci, ali
takvu inicijativu dosada nisu pokazale. i na nase zahteve su dale negativan
odgovor.
Do rascepa je doslo i prilikom odluke da se SZP registruje kao pravni
subjekat, na relaciji Grupe
17 SZP- SPO, SD je istupila iz SZP. SPO se protivi ulicnim protestima
SZP koje ocenjuje kao
promasaj i razvodjanavanje. i zahteva da se oni prekinu. Do nesporazuma
je doslo i u vezi
odrzanih okruglih stolova u reziji profesora Micunovica, stvaranja
Prelazne vlade strucnjaka.
Postavljalo se pitanje ko ce uci u prelaznu vladu i po kojim kriterijumima,svaka
stranka bi htela
svoje ljude.A kada se radi o okruglim stolovima kriterijum za ucestvovanje
je da je stranka u
parlamentu. A sta sa onim brojnim strankama i licnostima koji su nezakonitim
postupcima
onemoguceni raniji godina da udju u paralament? SPO je zakazao za 10
januar sastanak
opozicije, i poziva onoga koga on izabere bez uvazavanja nekih drugih
racionalnijih kriterijuma. Za
poslednjih desetak godina doslo je do rasturanja stranaka i koalicija,
prebega, insceniranja
puceva, stvorene su traume i odbojnosti, opozicija je pozavadjana.
-
C. Ostrascenost politickih subjekata
Nas stav je da visestranacka borba treba da bude manje ostrascena i
da opozicija i koalicija na
vlasti treba da se odnose jedni prema drugima sa vise razumevamnja,
manje losih procena, bez
impulsivnosti i zastranjenosti. I da shvate da se radi o sudbini nacije
i drzave. Za vreme
bombardovanja je doslo do vrlo pozitivnih procesa jedinstva ne samo
opozicije nego i na
relacijama vlast-opoziija. Agresija je bila ujedinila Srbe, ali su
bile jako prisutne demagogije cak i
u tim teskim danima izjavama zvanicnika " da smo svi mi sada jedna
partija"(tj SPS).
Ali samo nekoliko dana posle prestanka padanja bombi sve je nastavljeno
po starom, cak je se
stanje krajnje degradiralo. Zvanicnici su sve cesce i glasnije poceli
da optuzuju opoziciju da
je"strani placenik""izdajnik""agent NATO", itd. Ovome je doprinelo
i ratno zakondavstvo i
ozivljavanje opozicije sto je imalo za reakciju jacanje represije poretka.
SZP je optuzen da je
leglo izdajnika, da zeli da zapalai Srbiju, nastale su svadje, optuzivanja,
prepirke. Smatramo da je
primena u praksi koncepta"neprijatelja" u svrhe drustvene kontrole
dovela do krajhnje stetnih
posledica i u istinskoj meri zamracila drustvenu scenu
i stvorila istinski haos.
Smatramo da je najbolje resenje u sadasnoj situaciji-pomirenje svih
drustvenih subjekata,
ukljucujuci i izmedju opozicije i vlasti, mirnodopsko razresenje problema
na Kosovu, i njegov
ostanak u Srbiji, i
normalizacija odnosa na relaciji Srbija-Crna Gora, uspostavljenje
korektnih odnosa sa drugim
nacijama u Srbiji i SRJ, sa susedima,integracija u strukture medjunarodne
zajednice uz garanciju
nase potpune
drzavne i nacionalne bezbednosti. Opozicione borbe treba da se vode
na jedan pragmatican
umeren nacin,vodeci pre svega brigu o nacionalnim interesima. Pozivamo
na pomirenje, slogu i
saradnju u interesu opsteg dobra i napretka. Osudjujemo one koji zarad
svojih kratkotrajnih i
sumnjivih karijeristickih kalkulacija guraju milione u
muke i neizvesnost. protivimo se pretnjama
Hagom i revansizmima prema sadasnjim vlastodrscima.
D. Represija poretka,
Ovi protesti su bili repreimirani i ometani.o cemu se govori u drugim
poglavljima.Poredak
represijom sprecava gradjane da smene prezivelu vlast.