XII.Pravo gradjana da promene vladu

Ovo pravo je garantovano medjunarodnim konvencijama, Ustavom i zakonom Srbije i SRJ
.
Ali je u praksi izigrano.

Iako je sadasnja vlast dovela naciju u sadasnju krizu i vecina gradjana zeli promene,  narod Srbije
nije uspeo da je smeni..

Poredak sprecava gradjane da koriste pravo da smene vladu, kombinujuci represiju, laziranje
izbora, razlicita gusenja oponenata i organizacija, u isto vreme siri  lose  procene  i zavade  medju
opozicionim subjektima, i cinin izuzetne napore da  diskredituje pojedine opozicione  stranke
,organizacije  i pojedince u svetu tamo ih lazno predstavljajuci za "nacionaliste", i ujedno u zemlji
za"strane placenike  i izdajnike".Poredak je zloupotrebljavao   Kosovo i ukrivao  stvarno stanje
tamo ,radi homogenizacije  gradjana i predstavljanja  sebe za "zastitnika", te diskreditovanja
opozicije kao navodnih"stranih placenika"i"izdajnika".Vecina gradjana je dovedena u vrstu apatije
i nepoverenje i u vlast i u opoziciju.

Razloge zasto dosada nije doslo do smene vlasti mozemo svrstati u sledece grupe:

A.Pre svega svi dosadasnji izbori su bili lazirani.

 Pokret za zastitu ljudskih prava iako organizacija za zastitu ljudskih prava je se 1990 godine
registrovao kao politicka stranka iz razloga da tako izadje iz medijske blokade, je  ucestvovao na
svim dosadasnjim izborima od 1990 godine za republicku i saveznu skupstinu i u ovoj oblasti ima
veliko iskustvo i dobro poznaje izbornu  problematiku. Kada se ono sto se dogadjalo i dogadja u
nasoj zemlji posmatra iz sadasnje perspektive i sa danasnjim saznanjima i iskustvima, vremenskom
i emotivnom distancom, prepoznaje se da su  svi dosadasnji izbori bili lazirani.  I da je ta cinjenica
imala tragicne posledice po  sudbinu nase drzave i naroda.  Nas narod je 1990. godine ocekivao
da ce uvodjenjem visestranacja pobediti opozicija i da ce najzad izaci iz poluvekovnog tunela.
Poredak je  sprecio narod da izabere vladu po svojoj volji. Umesto da dodje vlada pragmaticara
eksperata koja bi zavela postovanje zakona i ljudskih prava, zakone trzista i utakmicu najboljih,
uz  ukljucenje u svet, izbornim prevarama je odrzavana prethodna nedemokratska i korumpirana
vlast koja je dovela naciju do sadasnjeg ambisa. Jasno je sada, da je dosada bila pobedila
opozicija, da bi postojale realne sanse da budu izbegnuti ratovi, raspadi drzave i gubitak nasih
teritorija, materijalna razaranja i ljudske zrtve i stradanja, sukob sa medjunarodnom zajednicom i
zavodjenje sankcija i medjunarodna izolacija.

Poredak je 1990 godine polazio sa stanovista da treba po svaku cenu da spreci pojavu istinskih
anti-komunistickih stranaka te je favorizovao opozicionare bivse stranacke  kolege, nadajuci se da
ce sa  njima lakse nagoditi . Ovi kadrovi su u prethodnoim periodu, buduci da su bili izlozeni
manje diskriminaciji, ili ziveci u istinskim  privilegijama, stekli pozicije, polozaje, ugled, ekonomski
i socijalni  status, prihvacenost i veze, infrastrukturu.  Zahvaljujuci ovome uspeli su da se nametnu i
da potisnu istinske opozicione  snage. I to ne samo u zemlji, nego i van nje, i zato jer jer su vec bili
stekli reputaciju.

Tako je stvorena opoziciona panorama koja je bila manje odraz stvarnih opozicionih gibanja i
snaga, a vise posledica selektivnosti stranke na  vlasti. i domacih i obmanutih stranih donatora.
Tako je stvorena istorijska nepravda koja zahteva da bude  ispravljena jer se ne moze govoriti o
demokratiji u ovoj zemlji, preporodu, dokle god ova nepravda ne bude ispravljena. Ne zelimo
nista  da prebacujemo liderima opozicionih stranaka bivsim komunistima, to su  vecinom istinski
intelektualci i patrioti, ne zelimo da unosimo razdore, mi njih cenimo i pozivamo ih sve na slogu.
Ali oni sami treba da budu svesni ove nepravde i da doprinesu da bude ispravljena.

 Mi smo zbog ovakvog stanja jos onda isticali zahtev da izbori budu  bojkotovani, da se ne daje
legitimitet prevarama i kradjama.

Poredak je vesto manipulisao opozicijom jer je stvarao razdore zloupotrebljavajuci heterogenost
opozicije i nedostatak politickog  iskustva. Na opozicionu scenu je lansirao vrlo veliki broj
opozicionih  stranaka, u mnoge od njih se infiltrirao, stvorena je za vreme izbora zabuna, vrlo
veliki broj naziva stranaka, poruka, gradjani su bili  zbunjeni.

 Uprkos ovakvog stanja poredak se hvalio da su izbori regularni.
 
Na svim dosadasnjim izborima je bilo povredjeno osnovno nacelo slobodnih izbora, a to je pravo
stranaka da na ravnopravan nacin ucestvuju u izborima, da slobodno i nesmetano obavljaju svoje
aktivnosti, i ostvaruju prava koja im pripadaju po zakonu. Jedne stranke, su imale privilegije,
novac , infrastrukturu, da podesavaju izbore po svojoj volji, a druge su bile bez sredstava,
infrastrukture, diskriminisane i pod represijom

 
Do laziranja izbora ne dolazi samo za vreme prebrojavanja glasova, nego u razlicitim fazama i
nivoima:

a) pre izbora
b) za vreme izbora
c) posle izbora
 
Navodimo zasto su dosadasnji izbori bili lazirani i neregularni:

1).pojedini opozicionari i stranke su bili izlagani pre, za vreme i posle izbora diskriminaciji i
represiji, blokadi aktivnosti. A sto se ogledalo u onemogucavanju da se dobiju prostorije,
opstrukcije u
 iznalazenju finansijskih sredstava, ukljucujuci i prekide tokova komuniciranja (prepiska., telefon,
faks)  sa potencijalnim sponzorima. Ukljucujuci i zaplene dopisa, izdavanje listova, zaplene
stranacke okumentacije, smetnje u komuniciranju sa clanstvom i gradjanima sto se tice zaplene
prepiske, i telefona, napadi na ugled kroz sredstva javnog  informisanja bez prava na ispravku
(kompromitovanja), rasturanje mitinga, progoni aktivista. Jednostavno, pojedine politicke stranke
su bile oterane i prognane sa opozicione scene, dok su druge bile favorizovane, jos pre nego sto
su izbori poceli. Ili su pak bile oslabljene ili iskompromitovane u javnosti.
 
2) Predizborne kampanje su bile kratke, drzavna medija koja su obavezna po zakonu da
omoguce ravnopravno i detaljno predstavljanje stranaka i njihovih programa, to nisu uradila,
vecina opozicionih stranaka je dobila po nekoliko termina, kratko vreme, a stranke na vlasti su se
pojavljivale na medijima cele godine te su tako lako mogle da namecu svoje poruke. Ovaj
problem sa kratkocom predizborne kamanje je utoliko slozeniji i delikatniji, jer je na izborima
ucestvovalo preko sto politickih stranaka, kratko vreme, a mnogo stranaka i poruka. Rezultat je
konfuzija, gubitak interesa slusalaca i gledalaca.  Na delu je bila
smisljena ujdurma da budu sabotirane stranke koje se pojave samo na izborima, a da preimucstvo
stranki na vlasti koja se pojavljuje cele godine.  Tako da vecina stranaka i opozicionara nije mogla
da predstavi
svoje programe.
 
 3) Prema Zakonu o izborima drzava je obavezna da strankama da sredstva  za izbore sto uopste
nije ucinjeno. Suma koja je davana je bila  imbolicna i dolazila tek po zavrsetku izbora. Stranka
na vlasti
 naproptiv je imala ogromna sredstva od drzavnog budzeta i poreza od gradjana, a vecina
stranaka nije imala nista, pojedine stranke su uspele da dobiju sposnzore u zemlji i van nje,
zahvaljujuci svojim
vezama.
 
4) Poseban problem je bila izborna dokumentacija, formulari za prikupljanje potpisa, za
poslanicke kandidature, potvrde o birackom pravu, koji su obicno stizali vecini opozicionih
stranaka kasno, svega
na nekoliko dana pre nego sto i je trebalo dostaviti popunjene izbornim komisijama. A u isto
vreme stranke na vlasti, i nekoliko privilegovanih opozicionih stranaka su dobijali ove formulare
tajno mnogo ranije. A
ova cinjenica je od presudne vaznosti, jer treba prikupljati na hiljade potpisa sirom zemlje, stotine
kandidata za poslanike, sto zahteva blagovremeno raspolaganje formulara, ljude na terenu koji ce
taj posao
da obave, infrastrukturu, prostorije, komunikacije, sredstva.Vecina opozicionih stranaka je ako je
uspela da prodje ranije Scile i Hardidbe ovde bila eliminisana, jer nisu imali snage da prikupe
dovoljan broj
potpisa da bi mogli ucestvovati na izborima. Poseban problem je bio sto su vlasti zaplenjivale
poslatu dokumentaciju i izborne formulare, progonile na terenu one koji su radili na prikupljanju
potpisa, izborne
komisije u kojima su bili organi vlasti su pravili zackoljice >opoziciji, odbacivale uredno
popunjene formulare.  Zbog ovoga mnoge opozicione stranke nisu uspele da prikupe dovoljan
broj potpisa i kao
takve su bile odbacivane i nisu sticale pravo da ucestvuju na izborima., Poznato je da su pojedine
opozicione i rezimske stranke pravile malverzacije sa potpisima, da su uzimali iz drzavnih arhiva
 imena i prezimena ljudi, sa brojevima iz licne karte, i to ubacivali u izborna dokumenta, te tako
nisu bili obavezni da se bakcu prikupljanjima potpisa. Prikupljanje potpisa je uzimalo dragoceno
vreme
 koje bi trebalo biti utroseno u agitovanje.
 
 5) Mnogi gradjani su bil brisani iz glasackih spiskova, brojne kategorije su bile ostecene,
pojedinim opozicionarima je bilo onemoguceno da glasaju.  Vojnici i zatvorenici su bili obavezni
da
 glasaju u kasarnama i zatvorima, a poznato je koliki je njihov strah da neko ne vidi da su glasali
za opoziciju, jos je veca mogucnost da neko njihove glasove drugacije predstavi. Nasi ljudi van
zemlje su ponekad  morali da dodju u zemlju, sto je komplikovalo glasanje.
 
6) Sastav Izbornih komisija je bio takav da su u njemu dominirali predstavnici drzavnih politickih
organa, i da su onda navijali za svoju stranku.  Vecina opozicionih stranaka nije bila u stanju da
nadje dovoljan broj strucnih clanova ovih komisija iz prostog razloga sto su imale malo clanova,
pogotovu strucnih.  Posteni clanovi izbornih komisija su cesto bili preplaseni politickom moci
rezimskih clanova te su tako bili cesto puki statisti i nisu mogli spreciti kradje glasova. Dolazilo je
do malverzacija sa glasackim listicima, na licu mesta na izbornom mestu, prilikom odnosenja sa
glasackog mesta, glasacki listici su prenocili u opstini bez prisustva kontrolora opozicije, te su pale
optuzbe da su nocu pokradeni glasovi. Izrecene su brojne zamerke na nacin pravljenja zapisnika,
paravani su bili nedovoljno veliki i mnogi su mislil da ih uticajni politicki lokalni funkcioneri
posmatraju dok  zaokruzuju za koga glasaju, te su mnogi preplaseni polu vekovnom
 tiranijom, automatski zaokruzivali stranku na vlasti. Partijski clanovi komisija obuceni
manipulacijama su se ponasali strogo i gledali preteci gradjane da ih jos vise zaplase. Bilo je
uticanja na glasace, pretnji,
saslusavanja, nardedjivanja za koga da glasaju, itd.
 
7) Procedura glasanja je bila vrlo slozena, sa velikim brojem lista, stranaka, obicno se glasalo
odjednom i za republicke i predsednicke, ili cak i savezne izbore. To je sve opterecivalo glasace,
stvaralo
konfuziju, zbrku. Preplaseni glasaci su bili prinudjeni da glasaju u jednom ambijentu straha i zurbe.
Zbog ovoga je bilo mnogo neuautenticnih izbora stranaka i opozicionara.
 
8) Izbori su obicno odrzavani u nepogodnom momentu, vreme rata, krize, nestasica, straha,
sankcija. Gradjani su preplaseni bezakonjem, nasrtajima kriminalaca i lopova, nije im bila
garantovana licna
bezbednost i imovinska sigurnost. Ljudi se otuda plase da glasaju za opoziciju. Strah je
poluvekvonom vladavinom tiranije internalizovan u duboke sfere licnosti, iracionalan, takvi
gradjani nisu u stanju da
naprave racionalan izbor, nego je vise na delu bio automatizam. Da bi gradjani mogli da istinski
glasaju i naprave svoj autentican izbor, neophodno je gradjane osloboditi straha, zastititi njihova
prava. Dokle
 god se to ne ucini, nema slobodnih izbora.
 
 9) Nacin izbora (proporcionalan) je takodje bio podesen da stranka na vlasti dobije, bilo je
manipulacija sa glasacima sa Kosova.

Izbori u Republici Srbiji ne garantuju slobodno izrazavanje volje biraca.U Crnoj Gori stanje je
drugacije, utoliko sto su su vlast i opozicija postigle dogovor o zajednickom radu na izbornim
zakonima, i pri tom je pozvana Organizacija za evropsku bezbednost i saradnju da im u tome
pomogne. Tako|e, OEBS posmatraci su potvrdili da su oktobarski predsednicki izbori bili
slobodni i posteni.

Uoci septembarskih parlamentarnih i predsednckih izbora u Srbiji,1997 godine, Socijalisticka
partija Srbije je iskoristila  cinjenicu da kontrolise 127 od 250 glasova u parlamentu i uprkos
protivljenju opozicije
izglasala je izborni zakon kojim je broj izbornih jedinica povecan sa 9 na 29. Time su bitno
ostecene
manje parlamentarne stranke, jer je trostruko povecan procenat glasova koji stranka mora preci
da bi
osvojila poslanicko mesto. Mada poslovnik o radu Skupstine predvidja da se o prihvatanju ili
odbijanju
svakog amandmana poslanici moraju izjasnjavati posebno, SPS vecina je odlucila da podeli
nekoliko
stotina amandmana opozicije u cetiri grupe, i da glasa o svakoj grupi, a ne o pojedinacnim
amandmanima.

Sastav izbornih komisija omogucava SPS da ostvari kontrolu nad izbornim procesom. U
komisijama se pored ad hoc predstavnika politickih stranaka nalaze i stalni clanovi sa
cetvorogodisnjim mandatom. S obzirom da su ovi clanovi komisija uglavnom drzavni sluzbenici,
bliski SPS ili clanovi te stranke, vlast na ovaj nacin presudno utice na rad komisija i birackih
odbora koje one imenuju.

Sledeci problem je nepostojanje efektivne kontrole nad stampanjem glasackih listica. Zakon
predvi|a
da listice priprema i stampa izborna komisija date izborne jedinice. stampanje se, medjutim,
obavlja u
stampariji izdavacke kuce "Politika" koja se nalazi pod punom vladinom kontrolom. U praksi je
nemoguce proveriti stvarni broj odstampanih glasackih listica.

Na osnovu pracenja medija u pokrivanju predizborne kampanje za parlamentarne i predsednicke
izbore u Srbiji, u vremenu od 15 avgusta do 21. decembra 1997. godine Fon za humanitarno
pravo je  utvrdio da je javna televizija RTS, a isto tako i dnevni list "Politika", sprovodila otvorenu
propagandu u korist vladajuce koalicije. Ovi mediji su prekomerno izvestavali o predizbornim
aktivnostima levice, sa svih njihovih predizbornih skupova, sa otvaranja raznih objekata, puteva,
potpisivanja ugovora sa inostranim partnerima i slicno, a sve u svrhu predizborne promocije.
Izvestaji sa ovih otvaranja su sugerisali kako se u Srbiji gradi iskljucivo zaslugom leve koalicije i
postojece vlasti, te da da je izgradnja i razvoj Srbije prestati ukoliko levica ne pobedi na izborima.
Cesto je u izvestajima precutkivana cinjenica da su ti objekti izgradeni drzavnim sredstvima ili je
predstvljano da je za njihovu izgradnju sredstva
obezbedila leva koalicija.

U izvestajima sa predizbornih skupova opozicionih stranaka Radio - televizija Srbije je stavljala
naglasak na manje bitne delove njihovog izbornog programa, a znacajan prostor je dat optuzbama

unutar opozicije. Izvestavanje o kampanji za bojkot izbora svedeno je na najmanju meru. Pri tome
su
redovno prenosene izjave drugih stranaka koje su imale negativan stav prema antiizbornom bloku.

 
Mi smo se  zalagali tokom 1999 godine  za prevremene izbore. Ali ukazujemo na neke relevantne
cinjenice..ondasnja  drustvena situacija pred prevremene izbore je bila gora nego li ranijih
godina.   Ne radi se samo o krahu zakonitosti ,nego je nacija u dubokoj krizi zbog rata i sankcija
,u bedi, nastaje  neizvesna zima,  istinska  paraliza  citavih drustvenih sistema. Strah  je sve
prisutniji, apatija i nepoverenje u opoziciju. A bez demokratske klime nema demokratskih izbora.
Danas je vladajuca koalicija i dalje dominirajuca    na sceni. ,ona zeli i moze  da opet  prevari i
lazira sledece izbore. Cinjenica   je da je opozicija jos uvek slaba i razjedinjena, lak plen
vlastodrzaca, i da  nije u stanju da obezbedi da izbori budu regularni i da se ispostuje zelja naroda
za promenom vlasti. Isto tako treba  odati priznanje opoziciji da    uprkos svojih manjkavosti ,
daje izuzetan doprinos i u njoj ima istinskih patriota i intelektualaca.

U isto vreme koalicija na vlasti bi prihvatila prevremene izbore jer se nada da je opozicija
neslozna i jos  nedovoljno ojacala, te kao takva nesposobna da efikasno kontrolise izbore i spreci
zloupotrebe i laziranja u     raznim fazama izbornog procesa. Uzda se u upotrebu najmasovnijih
medija, a vecina opozicionih stranka to nema, u svoje ranije iskustvo, resurse i infrastrukturu, malo
ali vrlo dobro i efikasno organizovano clanstvo, drzavni aparat u svojoj sluzbi, i usluge svojih
sadasnjih i potencijalnih koalicionih partnera i prijateljski nastrojenih stranaka.

Opozicione stranke su imale  razlicite iznijansirane pristupe o prevremenim izborima u zavisnosti
od njihovih licnih strategija ,od toga koliko imaju pristup medijima i od njihovoih aktuelnih izbornih
reitinga, kako su pozicionirane u odnosu na koaliciju na vlasti, i od njihovih resursa za sledece
izbore.

Postalo je jasno da su abstinenti kao ne samo izborni nego i socilosko-politicki fenomen (jer se ne
radi samo o izbornim abstinentima nego i o onima koji odbijaju da idu na ulicne i druge proteste),
postali jedan od jezicaka na vagi  koji oznacava prevagu opozicije. Iznuren i ruiniran narod,
prestrasen, u bedi i neizvesnosti, gurnut u apatiju, sa teskim traumama prethodne vladavine i
prelaska u nove drustvene odnose, sa mnogo izneverenih nada kada se radi o opoziciji, nema
dovoljno poleta  i mentalne energije da masovno  izadje na izbore i glasa., da ide na ulicu ili da se
bori za svoja prava.  Abstinenti su bili na prethodnim izborima takoreci odlucna prevaga. Koalicija
na vlasti je izvela sve svoje glasace, sve do jednoga, koji su bili vrlo motivisani A vrlo znacajan
postotak onih koji bi glasali za opoziciju nije izasao na glasacka mesta jer  nije bio dovoljno
motivisan i bez poverenja u glasacki postupak, ili u samu opoziciju. ,bez podsrke opozicije.

.Zato smo smatrali  da je bilo  dobro resenje i  u duhu postovanja ljudskih prava da se u 1999
godini odrze prevremeni izbori., ali pod sledecim uslovima:

- -da predizborna kampanja traje najmanje 3 meseca
- -da se medija otvore za sve
- -da se obezbedi efikasna kontrola izbora  uz podrsku medjunarodne zajednice
- -primena direktno proporcionalnog sistema, sto manje izbornih jedinica, da se uzmu u obzir svi
dobijeni glasovi
- -da se svima ucesnicima obezbedi apsolutna ravnopravnost, neka pobede najbolji
- -da se regulise finansiranje
- -uzeti u obzir glasove sa Kosova i iz dijaspore
- -da se unaprede institucije pravne drzave i ogranici zloupotrebljavajuca moc koalicije na vlasti,
da se edificiraju novi zakoni, nadzorni organi, da se stvori kakva takva pravna potka
- -da se opozicija slozi
- -osokoliti narod, dati mu jasan znak da je pobeda na dohvatu  ruke, treba ga zastititi i dati mu
samopouzdanje, vratiti samouverenost, dokle god je narod skrsen i demoralisan, nema izborne
pobede.
 

- Isticemo da je Pokret za zastitu ljudskih prava ucestvovao na svim dosadasnjim izborima u Srbiji
i Jugoslaviji, bez dinara sredstava, bez  prostorija, bez infrastrukture, pod progonima i
diskriminacijom, mnogi  nasi aktivisti su premlaceni, opljackani, tesko ranjeni, neki i  ubijeni, pod
skoro totalnom medijskom blokadom, izlagan kampanjama  kleveta i kompromitovanja u zemlji i
van nje. Uprkos svemu, mi smo npr. na izborima za republicku skupstinu Srbije 1993 godine od
104 ucesnika zauzeli 14 mesto, i prema listu POLITIKA da je bio direktno proporcionalan sistem
imali bi svoga predstavnika u skupstini Srbije (dobili smo vise glasova od Gradjanskog saveza, a
skoro isti broj glasova kao JUL).
 
Nepravda treba da bude otklonjena.
 
Izvucimo pouke iz deset godina prevara i izbor
 

B.Nesloga opozicije.

Pokret za zastitu ljudskih prava smatra da je opozicija velika i vrlo heterogena skupina i da
postoje velike razlike sto se tice stavova prema poretku, motivacija, ciljeva i strategija opozicione
borbe. I da su
zato potrebni, ispravne procene,sloga  i saradnja izmedju opozicionih subjekata. Nazalost, i u
ovoj godini poredak uspeva da zloupotrebljava ovakvo stanje i da i dalje podstice lose procene i
zavade opozicije.

Posle poznatih sukoba u koaliciji ZAJEDNO, i raspada svih ranijih koalicija , prestrojavanja
stranaka, razocaranja i apatije koja je sve prisutnija medju  glasacima,  jacanja represije od strane
koalicije na
vlasti, opozicione stranke Srbije su u potrazi za novim identitetom i registruju se nova koaliciona
gibanja i prestrojavanja. Ali je sustina u tome da opozicija nije u stanju da prevazidjhe razlike i da
se slozi. Medjunarodna zajednica ovu cinjenicu prebacuje opozicije i zahteva da tu mankavost
otkloni. Novembra je odrzan Skup opozicije i Dijaspore u Budimpesti koji je imao za glavni cilj
akciono ujedinjavanje opozicije koji oznacava prekretnicu u radu opozicije.

Prethodne godine je osnovan SZP ( SAVEZ ZA PROMENE) od strane Alijanse za
promene-Milan Panic, Demokratske stranke, Gradjanskog saveza, Demokratske alternative,
Demohriscanske stranke Srbije ,Nove Srbije, Socijaldemokratije. Videci u ovoj koaliciji
najozbiljniju snagu koja bi mogla pobediti na izborima pokret za zastitu ljudskih prava je pristupo
SZP i predlozili smo nasim ranijim    koalicionim partnerima i prijateljskim strankama da i oni
pristupe (Pristupili su Napredna stranka , Svesrpski savez,  Pokret za ujedinjenje Srbije i Crne
Gore, Radikalna stranka ujedinjenja, Konzervativna stranka,  Stara radikalna stranka,  Udruzenje
ostecenih deviznih    stedisa Srbije,   Udruzenje    podstanara Jugoslavije, Knjizevni klub
Karadjordjevic, a u toku su donosenja odluka jos nekoliko stranaka).

SZP  je svojom aktivnom politikom pocetkom ove godine uspostavio prijateljske kontakte sa
crnogorskom koalicijom DA ZIVIMO BOLJE, kao i sa     Savezom     demokratskih partija
(koji cine:Koalicija Sumadija, Demokratska stranka  vojvodjanskih Madjara,  Sandzacka
koalicija, Liga socijaldemokrata,Vojvodine, Reformska demokratska stranka,Vojvodine,).Ostaju
otvorena vrata svim strankama koje zele saradnju sa SZP.  SPO, kao najveca  opoziciona
stranka  nije pokazao zelju da se
pridruzi ovoj koaliciji, .pogotovu posle razdora sa nekim od osnivaca SZP,  kao i posle
naimenovanja  Vuka Draskovica za potpredsednika Savezne vlade i jos dva celna coveka SPO
za savezne    ministre,    i
postavljanje     za     gradonacelnika Beograda Vojislava Mihajlovicam ,potpredsednika
Skupstine Srbije i funkcionera SPO. ND nije dosada pokazala interes. DSS zeli samo izbornu
saradnju, ali ne zeli da se
pridruzi SZP. Srpska      liberalna stranka posle burne sednice Saveta stranke kojom prilikom je
doslo do razdora po pitanju pridruzivanja SZP ,Kosta Cavoski i Nikola Milosevic, celni ljudi SLS
su zbog neslaganja da SLS pristupi SZP podneli ostavke na svoje celne funkcije  stranki.  Do
burnih rasprava je doslo i na sednici tim povodom u Srpskoj svetosavskoj stranki, a       slicne
dileme i prestrojavanja se javljaju u mnogim strankama. Radikalsko-demokratska koalicija koja
okuplja petnaestak  mahom manjih
stranaka iz Juzne Srbije zeli takodje da pristupi SZP.

U januaru su se profilisale sledece koalicione tendencije: SZP, stranke u Vladi, stranke nacionalne
orijentacije (DSS,SDS,SSS,..).

SZP je napravio plan aktivnosti i opredeljuje se za gradjansku neposlusnost i javne proteste.
Predvidja za februar lupanje u serpe, od 7 do 8 sati., plan medijske kampanje, kampanje  protiv
zvanicnih medija,
gasenje svetla

Pokret za zastitu ljudskih prava je ocenjivao u 1999 godini  da su dosadasnji neuspesi opozicije
dobrim delom objektivne prirode, ali da se dosta moglo uciniti da je postojala promisljena akcija.
Opozicija je vrlo heterogena, usled toga nastaju razlike u stepenu motivacije i intenzitetu
negativnog stava prema koaliciji na vlasti, te razliciti ciljevi i strategije kako da se oni ostvare .Na
ovoj razini su padale sve dosadasnje koalicije .
Nacionalizacija ICN od strane drzave pocetkom godine i progoni menadzera ove
kompanije,imaju za krajnji cilj onemogucavanje Milana Panica predsednika ICN i lidera SZP.

Nastavljaju se tenzije i konfliktne situacije u opozicionim strankama.Djurdjevic Rajko je kao sto
je receno iskljucen iz SRS, Miodrag Periscic je podneo ostavku na mesto potpredsednika DS.

 Stvorena je nova Koalicija Partnerstvo za demokratske promene u  Mladenovcu.  Zoran
Zivkovic, gradonacelnik Nisa je u nemilosti SPS koja  hoce da ga smeni i uhapsi (kako on to
tvrdi).Nameravana promena broja izborni jedinica u opstini Zemun je ocenjena u opozicionim
krugovima kao predizborna aktivnost, da SRS obezbedi bolje rezultate na  buducim izborima.

Odmah po zavrsetku bombardovanja  SRS, SPO, SZP i druge opozicione stranke su pocele da
zahtevaju  nove vanredne  izbore. SZP  pocinje proteste sirom zemlje.Pocinje skupljanje potpisa
za smenu Slobodana Milosevica.

Pocetkom avgusta Patrijarh Srpski Pavle je poceo da okuplja opoziciju.. Uskoro je i general
Perisic osnovao svoju stranku  Pokret za demokratsku Srbiju. 18 avgusta su poslanici ND
izbaceni iz Skupstine Srbije. SZP istice svije zahteve: odlazak Slobodana Milosevica, stvaranje
Prelazne vlade, prevremeni izbori.Dragoljub Micunovic je odrzao  Okrugli sto opozicije 27
septembra Patrijarh Artemije i Amfilohije,su pozvali opoziciju na slogu i izjavili da ne smemo
postati narod samoubica.17 septrembra  je odrzan skup SZP u Novom Sadu, Dragoslav
Avramovic je predlozen za mandatara  Prelazne vlade. Novi  Zakon o samoupravi je ocenjen od
strane opozicije kao namera da se potisne opozicija iz gradova gde je na vlasti i da se pripremi
teren da koalicija na vlasti svugde postane dominantna.Krajem godine celnici SZP su boravili u
SAD. Dolazi do osnivanja Koalicije DAN kojoj pristupaju . DA, ND i SD koji manifestuju zelju
za zblizavanjem sa LSV,RDSV. Mileni  Andric, poslaniku  DA, je na nezakonit nacin  oduzet
mandat. u Skupstini. Zatim je doslo do rekonstrukcije Vlade i odlaska minuistra Karica. Odrzan
je krajem godine Okrugli sto demokratske opozicije uz ucesce 14 opozicionih stranaka, i kaalicija
, bez SPO i GSS ,odluceno je da ekspertska grupa sacini zajednicki plan strategije.Krajem
decembra je  SPO za 10 januar najavio Dogovor opozicije .

 Postoje i druge koalicije ilim zblizavanja koja su se manifestovala u prosloj godini: zblizavanje
srpski orijentisanih stranaka DSS, SDS, SNS, zatim Radikalska demokratska koalicija, krajem
godina Pokret za zastitu ljudskih prava je inicirao Koaliciju nepartijaca ( onih koji nisu bili nikada
clanovi SKJ).

13 i 14 novembra je odrzan istorijski Sabor opozicije i Dijaspore u Budimpesti pod
pokroviteljstvom Nj.K. V. Princa Prestolonaslednika Aleksandra Karadjordjevica i uz podrsku
SPC koji je imao izuzetan znacaj za  zblizavanja opozicije i Srba van zemlje, za efikasniju saradnju
opozicije i svih onih koji zele da dovedu do
.promena. Zakljuceno je da bi restauracija Monarhije u nasoj zemlji  doprinela demokratskom
preobrazaju, postovanju ljudskih prava, ekonomskom razvoju i povratku u medjunarodnu
zajednicu naroda .i ova inicijativa dolazi u pravo vreme. Dogovoreno je da  treba napraviti akcioni
plan, preci sa verbalistike na konkretna menadzerijalna resenja. Odrediti ciljeve, definisati resurse.
dati radne zadatke, zaduzenja, rokove, razviti strategije kako da se ostvare.

Krajem decembra su celnici SZP boravili u SAD.

SZP je krajem godine napustilo  vise stranaka ukljucujuci i nasu organizaciju zbog
zapostavljneosti. Mi smo prilikom osnivanja SZP istome pristupili i doveli i druge stranke  videci u
SZP najvecu i najzreliju opozicionu snagu kadru da pobedi koaliciju na vlasti. Medjutim uprkos
nasih inicijativa da damo svoj doprinos, da se ukljucimo u aktivnosti SZP naisli smo na
nezainteresovanost  ili cak i odbojnost. Zelje nasih aktivista da se direktno ukljuce u prikupljanje
potpisa, lepljenja plakata, nisu u dovoljnoj meri podrzane .Inicijative nasih celnika i nasih
koalicionih partnera koje smo doveli u SZP su bile omalovazavane. Nasim ljudima i celnicima je
odbijano pravao da se ukljuce na bilo koji nacin u aktivnosti SZP. Tomislavu Krsmanovicu,
predsedniku nase organizacije  nije dozvoljeno da govori na mitinzima SZP u Beogradu, receno
mu je da govori u Banju Koviljaci gde je bio, bilo je svega par stotina prisutnih zbog akcije
policije, Krsmanovic je morao da plati od svojih sredstava prenocsite u lokalnom hotelu ( a SZP
je dobijao sredstva i za stranke koje su buile u SZP, ukljucujuci i nasu organizaciju).Iinicijativa i
Predlog  istrazivackog projekta  da se ustanove  stravovi i predstave javnosti o SZP da uradi
besplatno nisu podrzani od SZP. Sve nase inicijative i pokusaji saradnje, kao i svih stranaka koje
smo doveli nisu dali ploda i zbog toga je krajem goduina vise stranaka napustilo SZP ne zeleci da
budu samo dekor i jedna stranka vise.
Samtramo da se iza ovakvih nekorektnih i stetnih postupaka SZP kriju tradicionalne boljke srpske
opozicije- surevnjvosti, netrpeljivosti pojedinaca, sujete i nepotrebna saplitanja. Cime SZP
pokazuje da jos nije prevazisao nedostatke i nije dosao na potrebamn nivo.

Uprkos toga mi podrzavamo SZP ali smatramo da daleko veci diprinos mozemo dati ako se
borimo samostalno, umesto da smo beskorisni u SZP.

Prepoznatljivo je da je ova godina godina nastavljanja rivaliteta izmedju opozicionara. Pre svega
se tu radi o neslozi SZP i SPO. DSS sa svoje strane takodje ima svoje posebne stavove. U 1999
godini, narocito posle Sentandrejskog sabora  se manifestuje pojacana zelja da se opozicija
udruzuje ali to je proces koji ide sporo. Doslo je do stvaranja novih koalicija sto bi bio jedan
korak dalje u ujedinjenju opozicije. U medjuvremenu je doslo do osipanja SZP koji su napustile
SD i navedene stranke

 Opisani postupak SPO koji nas je na nezakonit nacin lisio nasih stranackih prostorija je jos jedna
tuzna ilustracija o stanju duha opozicije.

Nasa organizacija dosada nije podrzana na jedan iole ozbiljniji nacin od bilo koje opozicione
stranke ili organizacije. Jedino koliko toliko korektan odnos smo imali sa DSS koja nam je 1995
bila dala na raspolaganje prostoriju u jednoj mesnoj zajednici, i salu u Opstini Vracar da odrzimo
nas skup, i salu u Ive Lole Ribara da odrzimo Godisnju skupstinu 1995 godine, sto mi visoko
cenimo. Mi smo bez stranackih prostorija, pojedine opozicione stranke bi nam mogle pomoci, ali
takvu inicijativu dosada nisu pokazale. i na nase zahteve su dale negativan odgovor.

Do rascepa je doslo i prilikom odluke da se SZP registruje kao pravni subjekat, na relaciji Grupe
17 SZP- SPO, SD je istupila iz SZP. SPO se protivi ulicnim protestima SZP koje ocenjuje kao
promasaj i razvodjanavanje. i zahteva  da se oni prekinu. Do nesporazuma je doslo i u vezi
odrzanih okruglih stolova u reziji profesora Micunovica, stvaranja Prelazne vlade strucnjaka.
Postavljalo se pitanje ko ce uci u prelaznu vladu i po kojim kriterijumima,svaka stranka bi htela
svoje ljude.A kada se radi o okruglim stolovima kriterijum za ucestvovanje je da je stranka u
parlamentu. A sta sa onim brojnim strankama i licnostima koji su nezakonitim postupcima
onemoguceni raniji godina da udju u paralament? SPO je zakazao za 10 januar sastanak
opozicije, i poziva onoga koga on izabere bez uvazavanja nekih drugih racionalnijih kriterijuma. Za
poslednjih desetak godina doslo je do rasturanja stranaka i koalicija, prebega, insceniranja
puceva, stvorene su traume i odbojnosti, opozicija je pozavadjana.
-
C. Ostrascenost politickih subjekata

Nas stav je da visestranacka borba treba da bude manje ostrascena i da opozicija i koalicija na
vlasti treba da se odnose jedni prema drugima sa vise razumevamnja, manje losih procena, bez
impulsivnosti i zastranjenosti. I da shvate da se radi o sudbini nacije i drzave. Za vreme
bombardovanja je doslo do vrlo pozitivnih procesa jedinstva ne samo opozicije nego i na
relacijama vlast-opoziija. Agresija je bila ujedinila Srbe, ali su bile jako prisutne demagogije cak i
u tim teskim danima izjavama zvanicnika " da smo svi mi sada jedna partija"(tj SPS).

 Ali samo nekoliko dana posle prestanka padanja bombi sve je nastavljeno po starom, cak je se
stanje krajnje degradiralo. Zvanicnici su sve cesce i glasnije poceli da optuzuju opoziciju da
je"strani placenik""izdajnik""agent NATO", itd. Ovome je doprinelo i ratno zakondavstvo i
ozivljavanje opozicije sto je imalo za reakciju jacanje represije poretka. SZP je optuzen da je
leglo izdajnika, da zeli da zapalai Srbiju, nastale su svadje, optuzivanja, prepirke. Smatramo da je
primena u praksi  koncepta"neprijatelja" u svrhe drustvene kontrole dovela do krajhnje stetnih
posledica   i u istinskoj meri zamracila drustvenu scenu i stvorila istinski haos.

Smatramo da je najbolje resenje u sadasnoj situaciji-pomirenje svih drustvenih subjekata,
ukljucujuci i izmedju opozicije i vlasti, mirnodopsko razresenje problema na Kosovu, i njegov
ostanak u Srbiji, i
normalizacija odnosa na relaciji Srbija-Crna Gora,  uspostavljenje korektnih odnosa sa drugim
nacijama u Srbiji i SRJ, sa susedima,integracija u strukture medjunarodne zajednice uz garanciju
nase potpune
drzavne i nacionalne bezbednosti. Opozicione borbe treba da se vode na jedan pragmatican
umeren nacin,vodeci pre svega brigu o nacionalnim interesima. Pozivamo na pomirenje, slogu i
saradnju u interesu opsteg dobra i napretka. Osudjujemo one koji zarad svojih kratkotrajnih i
sumnjivih karijeristickih kalkulacija   guraju milione u muke i neizvesnost. protivimo se pretnjama
Hagom i revansizmima prema sadasnjim vlastodrscima.

D. Represija poretka,

Ovi protesti su bili repreimirani i ometani.o cemu se govori u drugim poglavljima.Poredak
represijom sprecava gradjane da smene prezivelu vlast.