 |
 |
bjašnjenja
korišćene metodologije |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
__ rpski
srednjevekovni manastiri delili su sudbinu svoga naroda i zemlje.
Paljeni i pljačkani, rušeni su, podizani ponovo i uporno obnavnljani.
Zahvanljujući ovim hramovima, kao svom najvrednijem kulturnom i
tradicionalnom nasledju, srpski narod je uspeo da sačuva svoju nacionalnu
svest, veru i pismo, pa i da odoli svim neprijateljima i izbori
se za svoju slobodu. Hramovi moravske škole po svojim gradjevinskim
dometima, prelepim freskama i lepoti ukrasa na fasadama .
u . samom .
su . vrhu |
|
srpske srednjevekovne umetnosti. Po raznovrsnosti svetovnih
i religioznih tema, stvarnoj estetskoj vrednosti, sačuvanim starim i izuzetnim
freskama u njima, ponekad prevazilaze sve što je u dugom razdobnlju od
XII do XX veka stvoreno u pravoslavnom svetu. Zidno slikarstvo dostiglo
je visoki helenski nivo umetnosti. Srpski graditelji, slikari i ostali
umetnici nisu kopirali zapadne ili istočne stilove, već su uvek davali
svoj originalan pečat. Srednjevekovni umetnik je utisnuo duh svoga vremena
udarcem zidarskog čekića, rezbarskim nožem ili slikarskom kičicom. Jedinstvo
arhitekture i zidnog slikarstva postignuto je do savršenstva u čuvenoj
moravskoj školi kao originalni srpski umetninčki stil. Ova studija predstavlja
pokušaj da se premosti jaz izmedju epohe ovih spomenika i savremenog doba.
Tu epohu razdvaja, od danas, više stotina godina, pa je ona na prvi pogled
teško razumnljiva i daleka. Ali sa njom postoje veoma značajne veze. Ime,
jezik, vera, tradicija. Ostalo je stotine naselja sa skoro istim imenima,
neka naravno imaju i novo ime.
__Srba ima na prostorima gde ih ranije nije
bilo, a na nekim prostorima ih, na žalost, više nema. Studija je namenjena
prosečno obaveštenom čitaocu, a posebno Srbima u rasejanju, kojih ima
više miliona. Zbog toga su neki pojmovi detaljnije obradjeni. Neki manastiri,
iz objektivnih razloga, još čekaju na obnovu. Ranije su se birala izuzetno
zaklonjena mesta za izgradnju hramova kako bi im se obezbedio neophodan
mir i bezbednost. Danas su najznačajniji manastiri dobili prilaze u vidu
asfaltnih puteva. Napisane su i izvanredne monografije o pojedinim hramovima.
Veoma je poraslo interesovanje za ove kulturno-istorijske riznice srpskog
naroda i van zemlje. Ova studija je svojevrstan pokušaj da se odgovori
na najvažnija pitanja o svakom manastiru na onaj način, kako bi ih znatiželjni
čitalac i sam postavio. Obradjena je i detaljna lokacija manastira, kako
se do njega dolazi, kome je posvećen, ko mu je ktitor. Zatim je naveden
period gradnje, ko je slikao freske i ikone, ko je pisao stare knjige
ili radio umetničke predmete iz manastirske riznice, ako je sačuvana.
Opisani su dogadjaji i najvažnije ličnosti u burnoj istoriji. Objektivno,
o manastirima ima dosta objavljene naučne gradje za dalja proučavanja.
Na žalost, ona je često rasuta po teško dostupnim naučnim publikacijama
i časopisima. Za neke hramove mora se reći da su izvori čak i veoma oskudni.
Trebalo je mnogo truda, upornosti, pa i vremena, da se sve složi u jednu
sistematsku celinu. Za pomoć i razumevanje oko naučne gradje i organizaciju
studije veliku zahvalnost dugujem vrhunskom stručnjaku za ovu oblast
i entuzijasti, gospodinu Radomiru Staniću, kao i drugom recenzentu gospodinu
Janku Radovanoviću. Autor ne može zaboraviti pokazano strpljenje i neophodnu
pomoć svoje porodice, kao i dobronamernost saveta svojih kolega i ohrabrujuće
reci prijatelja. Sve je to bilo značajno za prevazilaženje teškoća iskrslih
u toku rada. Periodi podizanja hramova najčešće su utvrdjivani indirektno,
preko sačuvanih povelja, zapisa na crkvenim knjigama ili freskama ako
su sačuvane. U literaturi se često navode različite godine zidanja hramova.
Razumnljivo je da za neke hramove ima manje podataka, jer su manje proučavani
i ima manje naučnih izvora. |
_ |
 |
 |
 |
__ ve
ove svetinje očuvale su nacionalno blago sa svih područja kulture
i imaju izuzetan značaj za negovanje tradicija naroda i očuvanje
nacinalnog identiteta. Manastiri su u studiji tretirani najpre kao
sakralni spomenici (obradjeno je kome su posvećeni, da li su aktivni
ili mirske crkve i drugo). Zatim su navedeni svi podaci bitni za
manastir kao kulturno-istorijski spomenik (burna istorija, važni
istorijski dogadjaji i sve ostalo). Srpski srednjovekovni crkveni
spomenici, po monumentalnosti, zatim po objektivno dostignutim umetničkim
vrednostima, po starosti koja doseže preko osam vekova, prevazilaze
usko nacionalne okvire i spadaju u red najviših umetničkih ostvarenja,
a posebno u periodu od XII do XV veka. Kada su ovi monumentalni
manastiri završeni i |
 |
 |
|
živopisani izuzetnim freskama, mnoge katedrale u Evropi nisu bile
ni započete. U popisu SPC iz 1986. godine bilo je, u Srbiji, aktivnih
124 manastira, 1.126 crkava u 12 eparhija. Ovaj broj se stalno povećava.
Kulturnu bastinu srpskog naroda čini oko 500 najznačajnijih hramova. To
je ogromno blago neprocenjive vrednosti. Sada je aktivno znatno više crkava.
Govoreći o manastirima ne mogu se zaobići neumorni entuzijasti, zaljubljenici
u izuzetne umetničke lepote gradjevine, freske i ikone. To su konzervatori,
restauratori, arhitekte, stručnjaci i rukovodioci Zavoda za zaštitu spomenika,
koji su zajedno sa SPC i donatorima doprineli obnovi. Oni su freskama
vratili stari sjaj i čitav niz godina strpljivo obnavnljali manastire.
Vraćali su im oštećene krovove i kupole, gradili monasima konake i sve
drugo što je bilo potrebno (biblioteke, riznice). Vrhunski stručnjaci
napisali su sa mnogo ljubavi izvanredne monografije o pojedinim najvažnijim
manastirima. Time su učinili da skoro zaboravljeno nacionalno blago izadje
na svetlo dana i bude svima dostupno. No, i pored ovog ogromnog truda
i zalaganja, potrebno je, prema podacima SPC, obnoviti još nekoliko hiljada
kvadratnih metara fresaka i restaurirati preko hiljade ikona. Takodje
je potrebno obnoviti razorene hramove.
__I na kraju, znatiželjan čitalac
naći će u ovoj studiji manastir iz svog kraja, lepu epsku ili umetničku
pesmu o tome, narodno predanje, zanimnljivu legendu ili sliku manastira
iz kraja odakle je potekao. Ove studije, i drugih sličnih publikacija, ne
bi bilo bez generacija monaha i monahinja, koji su kroz tamne vekove ugradili
sebe u očuvanju izvora srpske duhovnosti do danas. Pišući o srpskim manastirima,
mora se sa poštovanjem i velikom zahvalnošću reći o svim onim, pomenutim
ili nepomenutim, skromnim ali istrajnim monahinjama i monasima, koji su
sa samo njima znanom ljubavlju, odricanjem i žrtvovanjem, sačuvali srpske
manastire od zuba vremena, ali i od zlodelnih ruku. Tu su i mnogobrojni
graditelji, dobrotvori, učitelji i drugi. Srpskih manastira ima i na
širim prostorima svuda gde su Srbi ranije živeli. Neki hramovi su menjali
ime, drugi patrona, treći su se morali seliti na druge lokacije. Deo hramova
je na žalost, zauvek uništen. Manastiri danas svedoče o srpskom gospodstvu
iz vremena prošlog, o kulturi i neimarstvu, plemenitosti ktitora i bogatstvu
darodavaca, neponovljivom umetničkom geniju živopisaca i duhovnom bogatstvu
svojih savremenika. I danas vrše svoju svetu funkciju, a oni koji su ih
čuvali i sačuvali, odrekli su se svega ovozemaljskog. Jedino što je bilo
u njihovim srcima jeste ljubav prema Hristu i njegovim hramovima. Birajući
izmedju prolaznog i večnog, materijalnog i duhovnog, smerni monasi su
nepogrešivo nalazili put ka duhovnosti i besmrtnosti, kao što su hramovi
koje su oni čuvali, na svoj način to i dokazali tokom svog milenijumskog
postojanja. Monasi i manastiri su u pojedinim kritičnim istorijskim trenucima
bili poslednji bedem koji je sačuvao srpski nacionalni identitet i ovi
vredni spomenici predstavljaju svakako najsvetija mesta srpskog naroda.
Srbi s pravom treba da se ponose svojim manastirima, ali ih moraju upoznati,
bar u meri koju daje ova studija. |
 |
 |
 |
 |
 |
načaj
i uloga srpskih srednjevekovnih manastira |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
__ am
naziv manastir potiče od grčke reči monasterion, sa osnovnim znacenjem
monos, sam. To je mesto gde se živi samačkim životom, prema monaškim
pravilima. Kod Srba je sada u upotrebi nepravilan oblik manastir,
a ispravno bi bilo monastir. Vuk S. Karadžić je upotrebljavao
takodje stari i nepravilan oblik namastir. Staroslovenski
nazivi za monaha su napušteni i oni glase: inik, usamljen
ili crnorizac, po crnoj odori koju nosi. Prema zakoniku srpskog
cara Dušana, na svakih hiljadu seoskih kuća moglo je biti najviše
50 monaha na manastirskim imanjima. Kada hrišćanin stupa u manastir
da bi postao monah, najpre se postriže, ošiša, zatim promeni ime
i obuče crnu monašku odoru, rizu. Napušta svoju porodicu i sve "krasote"
. ovoga .
sveta. . Monasi .
žive . u .
svojim |
|
ćelijama, ali se zajednički mole i obeduju. Ovakav način
zove se kinovija, ili na staroslovenskom: opštežitije. Idioritmički su
oni manastiri gde svaki monah ima posebnu svojinu. Javljaju se znatno
kasnije i ovaj način života je napušten. Ko je jednom obukao monašku odoru,
nije je smeo skinuti, osim ako prekrši monaška pravila. Za vreme jela
u zajedničkoj trpezariji, čitaju se crkveni tekstovi i ne sme se pričati
medjusobno. U ćelijama se nije smela drzati hrana, pa ni voće. Monaške
vrline su: ćutanje, poniznost, umerenost, post, noćna molitva. Molitva
je ustvari i glavna suština monaškog života. Smatra se da su oni sasvim
svesno žrtvovani od svoga naroda da bi mu stvorili molitveni štit i zaštitu.
Pored monaha, postojali su i pustinjaci. Oni su živeli sasvim usamljeno
i hranili se medom i voćem. Jedan od najpoznatijih pustinjaka bio je čuveni
sveti otac Prohor Pčinjski, koji je živeo na planini Kozjak, kao i sveti
Petar Koriški. Njihova imena dobili su manastiri gde su i sahranjeni.
Prvi pustinjaci osnovali su svoje kolonije još u pustinjama starog Egipta.
Odatle su došli najpre u Italiju, a zatim na Atos. Monasi sa Atosa dolazili
su u Srbiju i podizali monaške ćelije i obnavljali crkve. Prihvatanjem
hrišćanstva i crkvene službe na svom jeziku, kod Srba počinje prosvetni
razvoj. Manastiri tako postaju duhovna i prosvetno-kulturna središta.
__Osnovna pravila za život monaha su vrlo stara i stroga. Njih je napisao
još sveti Sava u svom čuvenom Tipiku, a i danas važe: "Manastiri
su sveta mesta gde pravoslavne duše nalaze svoj mir u molitvi."
(prema ustavu SPC). Poslednji akt koji reguliše unutrašnji i spoljašnji
život u manastirima doneo je Sveti Arhijerejski Sinod SPC-e 1963. godine.
Starešina pravoslavnog manastira je iguman i njegova reč je neprikoslovena.
Njegov zamenik je ekonom i brine se o ekonomiji. Danas se pod manastirskim
kompleksom podrazumeva sav prostor i gradjevine koje obično čine hram,
ćelije za monahe, zatim: konaci za goste, biblioteka, riznica, bolnica,
škola kao i druge zgrade. Tu su se održavali narodni sabori, sastajali
su se kumovi i prijatelji, devojke su dolazile na Cveti da ih gledaju
momci i slično. Najveći značaj i ugled u narodu imali su manastiri koji
su bili zadužbine srpskih srednjovekovnih kraljeva. To su lavre, stavropigije.
Najpoznatije su: Studenica, Žiča, Mileševa, Sopoćani, Banjska, Dečani,
Ravanica i Manasija. Takodje su od velikog značaja i manastiri koji su
bili sedište episkopa ili arhiepiskopa. To su Pećka patrijaršija, Sveti
Nikola u Kuršumliji, Bogorodica Ljeviska, Gračanica, Arilje, Djurdjevi
Stupovi kao i crkva svetog Petra i Pavla. Mnogi su, u srednjem veku i
kasnije, iz bezbednosnih razloga bili utvrdjeni skoro kao srednjevekovni
gradovi. Srpski manastiri po svojim kulturno-istorijskim i arhitektonskim
i umetničkim vrednostima spadaju u najznačajnije spomenike kulture.
Kao duhovna žarišta i kulturna središta, odigrali su presudnu ulogu u
očuvanju nacionalnog identiteta samog naroda. |
_ |
 |
 |
 |
__
pstali
su u najtežim vremenima kao uporišta slobode i vrela rodoljublja.
U manastirima se razvijalo graditeljstvo, slikarstvo, pisale i
prepisivale knjige i biografije istorijskih ličnosti. Prelepe freske
su dostigle najveće domete u umetnosti svoga vremena. Predstavljaju
autentične dokaze o zavidnom nivou srpske srednjovekovne kulture.
Sačuvane riznice u nekim manastirima kao što su Studenica, Visoki
Denčani i Pećka patrijaršija, samo su deo nekadašnjih izuzetno bogatih
riznica, bogoslužbenih i drugih predmeta izvanredno visoke umetničke
izrade, najčešće radjene rukom. U ovim hramovima su se odvijale
aktivnosti koje su doprinele razvoju graditeljstva na freskama i
ikonostasima, učilo se slikarstvo, rukom _
su _ se _
pisale _ knjige _
sa _ lepim |
 |
 |
|
minijaturama. Gradnjom crkava i konaka razvijalo se graditeljstvo.
Uopšte, oni su bili centri kulturnog i duhovnog stvaralaštva. Manastirski
kompleksi, a posebno njihove crkve kao najznačajnija gradjevinska ostvarenja
svoga vremena, svedoče o razvoju graditeljske misli i stilskih shvatanja
kod Srba u srednjem veku. Razvili su se poznati srpski stilovi gradjenja
kao: raška i moravska škola. Očuvane freske svojim ikonografskim i drugim
umetničkim vrednostima dostigle su najviše domete u istočnoevropskoj
umetnosti svoga vremena. Sačuvane stare freske u Studenici, Sopoćanima,
Mileševi i Gračanici, svojim umetničkim kvalitetima zauzimaju sam vrh
u celokupnom slikarstvu pravoslavne kulturne sfere. Sopoćanske freske
spadaju u najlepše freske u svetu u XIII veku, po mišljenu domaćih i stranih
kustosa. |
 |
 |
 |
 |
|
Prelomni dogadjaji u istoriji SPC |
Godina |
1. |
Srbi definitivno primaju hrišćanstvo u doba srpskog
kneza Mutimira |
879. |
2. |
Autokefalnost SPC, sveti Sava prvi arhiepiskop,
sa sedištem u manastiru Žiči |
1219. |
3. |
Joanikije, prvi patrijarh u vreme prvog srpskog
cara Stefana Uroša IV Dušana - Silnog |
1346. |
4. |
Početak turske vladavine, prekid samostalnosti
SPC |
1459. |
5. |
Obnovljena Pećka patrijaršija, pod patrijarhom
Sokolovićem |
1557. |
6. |
Velika Seoba Srba pod Patrijarhom Arsenijem III Čarnojevićem
| 1690. |
7. |
SPC stavnljena pod vrhovni jurisdikciju (crkvenu
vlast) carigradske Patrijaršije u Carigradu (Konstantinopolju) |
1766. |
8. |
Ponovna crkvena autonomija u Srbiji |
1831. |
9. |
Narodno-crkvena Skupština u Sremskim Karlovcima
izabrala episkopa Rajačića za srpskog patrijarha |
1848. |
10. |
Ponovno uspostavljena autokefalnost srpske mitropolije |
1879. |
11. |
Pojedine srpske pokrajine dobile crkvenu autonomiju
|
1880. |
12. |
Ponovno uspostavljanje srpske Patrijaršije u Beogradu
|
1918. |
13. |
Za patrijarha izabran mitropolit Dimitrije sa sedištem
u Beogradu (u KSHS) |
1920. |
|
 |
 |