Pocetkom II veka nase ere dovrsen je
u sektoru Djerdapa Trajanov put, a na kraju
Djerdapskog sektora most preko Dunava. Most, ciji je graditelj prema predanjima
cuveni Apolodor iz Damaska, nije bio dugog veka. Porusen je u jednoj od
velikih istorijskih seoba naroda, da bi se zastitila granica Rimske Imperije.
Trebalo je da prodje skoro 2000 godina i da se na istorijskoj sceni izmeni
nekoliko drustveno-ekonoskih formacija, da bi tek u ovoj najnovijoj epohi,
prislo izgradnji novog mosta preko Dunava.
U drugom polugodistu 1964. godine, jugoslovenski
i rumunski graditelji poceli su da grade HE "Djerdap". Jula 1969. godine,
pustena je u eksploataciju brodska prevodnica na levoj obali (rumunska),
a avgusta 1970. godine usli su u pogon prvi hidroagregati. Ceo objekat
je posten u eksploataciju 16.maja 1972. godine.
Hidro Elektrana "Djerdap" nalazi se
na 943 km od usca Dunava u Crno more.
Glavni objekat je simetrican, sa prelivnom
branom u sredini korita i po jednom elektranom i prevodnicom sa svake strane.
Izmedju prevodnica i obala su neprelivne brane.
U svaku elektranu ugradjeno je po sest
hidroagregata, ukupne snage 1068 MW.
Ugradjeni hidroagregati su vertikalne
Kaplanove turbine.
Brodske prevodnice su dvostepene. Korisna
duzina je
310 m a sirina 34 m. Po dimenzijama
komore, ove prevodnice spadaju medju najvece u svetu. Prevodjenje traje
70-90 minuta. Propusna moc djerdapskog sektora Dunava, u odnosu na stanje
pre izgradnje Sistema Djerdap, petostruko se povecalo. |