|
(Arheologija književnog dela)
Daleko bi bilo od istine ako bi
poverovali da je ovu knjigu moguće pročitati naiskap. Upravo obrnuto,
ona traži da bude pažljivo savladana redak po red, zastajkujući,
vraćajući se, obazrivo napredujući; ukratko, zahteva postupno čitanje
koje će se ravnomerno rasprostirati i prodirati sve dublje i dublje, sve
tačnije razumevajući njeno zgusnuto izlaganje i rezultate koji se u
njemu analitički obelodanjuju. Autor ne pati od preterane pričljivosti,
i njegov rad je, zaista, jezička (a to znači terminološka) ekonomija
visokog stila. Pun iznenađenja i izazova.
Reč je nesumnjivo o pionirskom radu kod
nas, ukoliko izuzmemo neke tu i tamo bledunjave, potpuno zakasnele
pokušaje čija je, po svemu sudeći, skrivena funkcija, i pored iskrenosti
nastojanja, da dezinformišu o savremenim mogućnostima psihoanalize i
njenih postupaka primenjenih na književnost, da ograniče otvorenu
perspektivu čitanja književnog teksta i onoga što ono doprinosi modernoj
kritičkoj teoriji i praksi.
(Odlomak iz prikaza,
Jovica Aćin – Radoman
Kordić: Arheologija književnog dela, “Polja”, br. 204, 1976.)
Pisac Arheologije književnog dela
kao da pravi ogled koji simultano i aktuelno traje: on iznosi stanovište
posmatranja konkretnog književnog teksta, ali vrši i neprekidnu
psihološku i antropološku introspekciju ličnog stanovišta. Konačno
iskustvo o ovom drugom sloju Kordićevog pisma omogućuje nam da donesemo
sud da jedinstveni akt ovakvog pisanja ima, u krajnjoj liniji, kao svoju
osnovu Kordićevo shvatanje da je u pitanju akcija kretanja ka celini
koja ima ontološke karakteristike. Zbog toga je ovde psihoanalitički
pristup među ostalim i uvod u čitanje, tumačenje i identifikovanje. To
je, verovatno, i razlog zašto Kordić piše o izabranim autorima, o
svojim (da naglasim) autorima.
(Odlomak iz prikaza,
Miodrag Perišić:
Arheologija književnog dela, III program Radio Beograda, 13. III 1976.)
Već je usmeravanjem svoga istraživanja na
književne tvorevine koje pripadaju različitim vrstama stvaralačke
transformacije realnosti Radoman Kordić podtekstno ukazao da njegov
metod nema zadatak da “obuhvati” celinu značenja dela, da ne teži
totalizaciji i normativizmu, već otkriću umetnosti, ispitivanju nove
ravni postojećeg objekta posmatranja. U završnom eseju “Psihoanalitičko
čitanje dela”, koji je, pored studija o Tomasu Manu i o poeziji Vaska
Pope, najznačajniji deo ove knjige, autor je svestan ograničenosti
vlastitog istraživanja, tvrdeći da se u psihoanalitičkom tumačenju
teksta greške ne samo mogućne nego i nužne, “jer delo prevazilazi svaki
metodološki okvir tumačenja”.
(Odlomak iz prikaza,
Miodrag Racković: Tekst u
novom ključu, “Borba”, 26. jun 1976.)
|