|
(Postmodernističko pripovedanje)
Radoman Kordić postaje izuzetan slučaj
naše teorije književnosti, psihoanalize, pa i filozofije.
Postmodernističko pripovedanje,
objavljeno ove a napisano pre osam godina je njegova dvanaesta
objavljena knjiga. Ne brojim ove knjige zato što mislim da broj pokriva
ili pokazuje, potvrđuje kvalitet nekog pisca ili pisanja, pogotovo u
teoriji. Ali, Kordićev slučaj je složen upravo zato što njegov teorijski
poduhvat, iako među najznačajnijima u našoj teoriji književnosti, još
nema mesto koje mu po vrednosti pripada.
Postmodernističko pripovedanje
predstavlja, pre ostalog, prvu domaću teorijsku artikulaciju i to upravo
na analizi prvenstveno savremene srpske književnosti (Pavić, Albahari,
Ugrešić, Basara, Toholj, Petković, Pajić, Mitrović), tj. postmoderne
proze, koja je sama po sebi i u domaćoj sredini
bila predmet javnih sporova.
(Odlomak iz prikaza,
Nenad Daković:
Označitelj bez smisla, Radoman Kordić:
Postmodernističko pripovedanje,
“Naša borba”, 26-27 septembar 1998.)
Kordićeva knjiga je vrlo iscrpan, na
trenutke zagušujuće iscrpan, analitički katalog postmodernističkih
pripovednih strategija, istraživanje onih ideja i pojmovnih kategorija
koje relacioniraju i realizuju postmodernističko pripovedanje: počev od
ideje predaje književnosti u ruke čitaocu, odnosno, ideje o čitaocu kao
apsolutnom gospodaru teksta, preko uočavanja praktičnog ukidanja podele
na književne i neknjiževne diskurse, potom delovanja eklektizma, igre
citata i “slabe misli” koja misli ali odbija da se definiše, do rasprave
o tekstualnom usložnjavanju koje vodi fingiranoj beskonačnosti ili
porađa arhijednostavnost. Praktični doprinos Kordićeve knjige je takođe
znatan: on iz perspektive jednog od najistrajnijih, a interesno
neeksponiranih čitalaca srpske književnosti (Teorijski verovatno
najkonsekventnijeg čitaoca), sistematizuje ono što se opire
sistematizaciji i legitimizuje živost igre kojom su srpski pisci
postmodernističke orijentacije (ma šta to zaista značilo) opustili
mrtvozbiljni spazam književne tradicije koja je, pretvarajući se u
politiku poetike, navodno htela najbolje, a vukla nas u slepi hodnik
bilo čega. Vrednost Kordićeve knjige vidim i u činjenici da je on, ako
se tako može reći, pomalo transcendirani čitalac, onaj koji sa obale
posmatra kako se reka valja, i opisuje promenu matice. A promene na vodi
su kao i promene u jeziku, vrlo sugestivne i vrlo smenljive.
Kordić nije ni deklarisani ni po nečijoj
zloj volji oglašeni postmodernistički kritičar (mada je njegov metod
blizak postmodernističkim interpretacijama postmodernizma) i to njegovoj
knjizi pribavlja lepo obeležje kompetentne nepristrasnosti...
(Odlomak iz prikaza,
Mihajlo Pantić:
Postmodernizam ma šta to znači?, Radoman Kordić: Postmodernističko
pripovedanje, “Danas”, 28-29 avgust, 1999.)
|