Seoski turizam

Naslovna strana | O nama-Ko smo; Sta zelimo? | O Drini, njenom slivu, planinama, jezerima, prirodnim lepotama, kulturnim i istorijskim spomenicima | Sta smo ucinili, sta sada cinimo? | O Ljuboviji i  Azbukovici | Naselja na obalama Drine. | Jos o Drini | Seoski turizam | Sta nudimo 

PROGRAMI  IZLETA I BORAVAKA | Kako rezervisati boravak, izlet, posetu

 

Predeli srednjeg toka Drine kako ih mi ovde vidimo i predstavljamo su  idealni  kao turisticki receptivni faktori, ali nazalost samo kao potencijali. Opstina Ljubovija i okolina  imaju hotelskih,  motelskih kapaciteta, restorana, prodavnica i mogli bi da ugoste znacajan broj turista. U izgradnji su i neki drugi smestajni manji  kapaciteti.na Malom Bauricu.

 

Ali turizam  kao znacajnija turisticka privredna  grana jos nije zauzeo mesto koje mu pripada. Opstina Bajina Basta je otisla daleko ispred Ljubovije.Drinska regata, izgradnja,  i dogradnja vec postojecih kapaciteta, napori Opstine Ljubovija su vrlo ohrabrujuca dogadjanja i otvaraju nove perspektive za razvoj turizma. Ocekuje se ustrojstvo Turisticke organizacije Ljubovije.U Ljuboviji postoje udruzenja iz oblasti planinarstva ,sporta, ekologije, kulturne ustanove, drzavna preduzeca i privredne organizacije, koji svi pocinju novim elanom da rade na razvoju turizma u ovome kraju.

 

Kao sto je receno napred,  potrebno je novo stanje  duha u ovoj oblasti, agresivan marketing, orijentacija i trzisni nastup, propaganda i informacija, obrada trzista. A sa ciljem da se javnost nase zemlje,  strani turisti , upoznaju sa  izuzetnim lepotama Drine i njenih predela , i da dodju da u njima uzivaju, da se odmaraju, da  traze snagu tela, duha i duse.

 

Postojeci smestajni kapaciteti bi trebalo da se vise bore za turiste, da ih iznadju i privuku, kroz propagandu, obradu trzista, politiku cena, ponudu vrlo atraktivnih programa. Rutina treba da ustupi mesto profesionalnim marketing strucnjacima.

 

Kao sto smo kazali, mi vidimo sansu u seoskom turizmu. Zasto? Drinski kraj je turisticki vrlo privlacan, atraktivan i blagorodan. U isto vreme ,sela u ovom delu zemlje pored Drine i na obliznjim planinama su puna kuca, cesto starih napustenih, ali  novih  sa punim komforom, velike, moderne, sa kupatilima, cistom planinskom izvorskom vodom ,zdravim energicnim domacnima zeljnim ovog oblika privredne delatnosti, i mogucnosti pripreme ekoloski ciste hrane. Sve za takoreci bagatelnu cenu-550 dnevni panison.

 

Seoske kuce su vrlo komforne, a uslovi i cene vrlo povoljni, vrlo jeftini. Postoje mogucnosti za raznorazne kombinacije  programe: planinari, izleti, penzioneri, invalidi, ferijalci, ekolozi, etnolozi, ribolovci, sportisti, itd,itd.

 

Mi vidimo ovaj kraj kao turistick izazov,a ove seoske pogodne kuce kao dependanse jednog ogromnog hotela.

 

Mi ih nudimo kroz svojevrsnu varijantu seoskog  turizma.

 

Buduci:

-da je ovaj kraj vrlo lep  zdrav

-da imaju seose kuce komforne, sa svim pogodnostima-

-za vrlo jeftinu cenu

-zdravi i gostoprimljivi domacini

-putevi, sportske i sve druge pogodnosti

 

odlucili smo da to ponudimo zemlji i svetu.Potreban je marketing. Ne ulazemo nista, nije tacno da je poteban novac, i ovako vec sada mogu da pocnu da dolaze turisti. Obavljena je kategorizacija.

 

Tokovi tusrita po ovome receptu su vec poceli da se usmeravaju prema ovm delu zemlje, prema Drini. DRINSKI PRAVAC postaje aktuelan.

 

U selu Uzovnica su boravili avgusta 2004 godine petnaestak turista  iz Beograda. U Januaru ove godine je bilo  nekoliko turista iz Beograda. Tokom prvih pet meseci Uzovnicu je posetilo nekoliko grupa turista koje smo mi doveli.,zatim tokom letnjih meseci smo doveli preko 600 turista nocenja, preko 300 pojedinaca su obavili jednodnevni spust Drinom, bilo je 4 strana turista. Oni su ostvarili veliki broj nocenja, ruckove, vecere, dorucke, pored troga su kupili od domacina cist med, sir, kajmak, prirodne domace sokove, slatko od sumskh jagoda, rakiju, vino od kupina, itd. Neki su isli da se voze camcima o Drini u selu, drugi su organizovali celodnevne spustove niz Drinu,ili su putovali prevoznim sredstvam iz sela. ostali su kupovali u lokalnio seoskoj prodavnici, kupovali su mleko, jaja, itd. Selo je ekonomski zivnulo.

 

Republika Srbija raspolaže brojnim resursima za razvoj turizma. Uz uključivanje  privrednih i vanprivrednih delatnosti, koje imaju interes za razvoj turizma, turizam  bi trebalo da postane jedan od generatora razvoja Republike i rasta ukupnih  ekonomskih aktivnosti.

 

 Polazeći od osnovnih pravaca u svetskim turističkim kretanjima, ciljeva dugoročnog  razvoja turizma u Srbiji, dostignutog stepena razvoja i resursne podloge, u Srbiji se izdvajaju sledeći najvažniji vidovi turizma: turizam velikih gradova, tranzitni  turizam, banjski turizam, turizam na Dunavu i turizam vezan za posebna interesovanja.

 

Turizam vezan za posebna interesovanja obuhvata više vidova turizma za kojima  postoji odgovarajuća tražnja i koji pokazuju stalni rast, sa očekivanom tendencijom  još bržeg rasta u budućnosti. Ovim su obuhvaćena interesovanja za kulturu, arheologiju, umetnost, arhitekturu, sport, muziku, hobije, lov i ribolov, boravak na   selu, jezera, reke ,pogotovu one divlje i planinske, planine,   i druga. Ova grupa različitih interesovanja posebno je u Srbiji značajna kod  onih vidova turizma u kojima je u određenoj meri već formiran turistički proizvod.

 

Jedan od tih vidova jeste upravo turizam na selu. U razvoju za sada malog, ali kvalitetnog nukleusa u ruralnom turizmu trebalo bi maksimalno igrađivati ekološke elemente (razvoj eko-sela sa različitim formama zdravog života, kao što su zdrava  hrana, pešačenja i druge).

 

Republika Srbija ima izuzetno povoljne uslove za razvoj turizma na selu. Pre svega, to su posebno povoljni uslovi očuvane prirode, uz blagu klimu, čist vazduh,  nezagađene reke i jezera, bogatu floru i faunu. Ove pogodnosti su naročito  izražene u brdsko-planinskim predelima - na obroncima Tare, Divčibara, Ozrena,  Povlena, drinskih planina i reke Drine, Rtnja, Bukulje, Oplenca, Suve Planine. ,itd.Boravak u prirodi pruža turistima   mogućnost za šetnje, rekreaciju, bavljenje sportom, organizovane izlete do  obližnjih pećina, izvora i vodopada, mogućnost lova i ribolova, jahanja,                    planinarenja, branje šumskih plodova i lekovitog bilja i druge rekreativno-zabavne  aktivnosti u prirodi. Turisti koji za to pokažu interesovanje mogu se uključiti u  obavljanje poljoprivrednih radova.

 

Veliki broj sela nalazi se u blizini vrednih kulturno-istorijskih spomenika, koje  turisti mogu organizovano posetiti. Izuzetnu kulturnu vrednost imaju i građevine  tradicionalne arhitekture, sa karakteristikama određenog područja, kao i proizvodi   starih zanata i ručne radinosti, kroz koje se upoznaje bogato nasleđe našeg  naroda. Takođe je moguće organizovano posetiti razne izložbe koje se organizuju u  okruženju, posebno slikara naive, kao i turističke manifestacije i tradicionalne               priredbe preko kojih se upoznaju narodni običaji i obeležja seoskog života.

 

 Ova raznovrsnost turističkih resursa i bogatstvo kulturnog nasleđa posebno su  obogaćeni i izraženom gostoljubljivošću i srdačnošću lokalnog stanovništva, koje, u   skladu sa tradicijom, svakog turistu prima kao prijatelja i iznosi pred njega bogatu  trpezu zdrave, prirodne hrane.

 

Razvoj turizma u selima Srbije, kao organizovana aktivnost, započeo je pre nešto   više od četvrt veka. Sami začeci razvoja turizma na selu vezani su za spontani   pokret turista, koji su želeli da, makar na kratko, pobegnu iz gradske, ekološki  narušene sredine, i određeno vreme provedu u prirodi. U početku su se ovim vidom   turizma bavila samo pojedina domaćinstva.

 

Vremenom, podstaknut od strane turističkih društava, turizam na selu je dobio masovniji karakter. U cilju razvoja turizma na selu počela su, pretežno u   brdsko-planinskim selima, da se osnivaju turistička društva (Devići, Brankovina, Studenica), turistički savezi opština (Kosjerić, Ivanjica, Knić), a u ovu aktivnost  uključile su se i zemljoradničke zadruge i ugostiteljsko-turistička privreda. Prema     informacijama iz arhiva turističkih saveza, krajem osamdesetih godina proslog   veka, turizmom se u Srbiji bavilo 50 sela sa blizu 3.000 ležaja u 800 domaćinstava.

 

Na osnovu podataka Turističke organizacije Srbije, organizovanim turizmom se  bave domaćini u opštinama Kosjerić, Valjevo, Ljig, Čačak, Požega, Knić, Lučani, Mionica, Užice, Sokobanja, Čajetina, Prijepolje, Brus, Šabac, Kraljevo, Ivanjica, Rača  Kragujevačka i Gornji Milanovac.

 

Evo sada i Ljubovija.

 

AKTIVAN ODMOR NA SELU

 

Naučnici su ustanovili da je čoveku neophodna promena delatnosti tako da preporučuju onima koji se bave umnim radom da se bar malo bave i nekim  fizičkim poslovima jer bi im to pomoglo da aktiviraju veliki broj mišića koji su  veoma malo angažovani.

 

I ljudi koji obavljaju teške fizičke poslove ne bi smeli samo da se izležavaju - i  njima se preporučuju fizičke aktivnosti manjeg intenziteta.

 

Na sreću, turisti su uvideli da je na morskim obalama sve manje moguć odmor i da se tamo čovek samo može dobro zabaviti pa su počeli da traže nove mogućnosti  za pravi odmor. Otkrili su da se i u drugim mestima nalaze dobri uslovi za odmor. Tako je, postepeno, nastao SEOSKI TURIZAM.

 

Upravo u selima moguć je aktivan odmor kroz veliki broj veoma atraktivnih  aktivnosti. Nabrojmo neke da uporedi takvu aktivnost sa onom   koja je moguća u selima Srbije.

 

                    Pođimo od najobičnije šetnje. Da li je prijatnije i zdravije setati ujutru ili predveče,

                    preko livada i proplanaka, kroz voćnjake i vinograde, kroz šumu, preko potoka,

                    pored izvora... na temperaturi koja je prijatna ili noću šetati pored morske obale

                    (preko dana šetnja je moguća samo za mazohiste)?

 

                    Šetnja je aktivnost koju svako može da upražnjava pa čak i veoma stari ljudi.

                    Međutim, za one jače, moćnije i sposobnije u selima Srbije ima skoro neogranično

                    mogućnosti za aktivan odmor.

 

                    Ljubitelji ribolova mogu da pecaju ribu tamo gde za to ima uslova i da čitave dane

                    provode pored vode, organizujući sami logorske vatre i druženja u prirodi.

 

                    Jahači mogu da uživaju jašući po predivnim predelima i uz pomoć domaćina mogu

                    da borave i po nekoliko dana obilazeći dnevno desetine kilometara i nekoliko sela

                    i seoskih domaćinstava.

 

                    Lovci mogu da odlaze u lov zajedno s domaćinima ili povremeno, uz neke druge

                    aktivnosti, ili svakodnevno.

 

                    Mnoge strance interesuje kako žive neki drugi ljudi, u ovom slučaju Srbi, i bilo bi im

                    veoma interesantno da posećuju stare zanatlije, naivne umetnike, lokalne vašare,

                    svadbe, posela, mobe, folklorne priredbe...

 

                    Ljubitelji starina imaju mnogo mogućnosti da u bližoj ili daljoj okolini posećuju stare

                    crkve, manastire ili arheološka nalažista. Navedimo ovde samo Studenicu, Žiču,

                    Ljubostinju, Fruškogorske manastire, manastire Ovčarsko-Kablarske klisure, Vinču,

                    Smederevo, Lepenski Vir, Gradac, Romulianu, Gamzigrad, Sirmijum, Ćele kulu..,Soko manasstir, rascu, .

 

                    Zaljubljenici u zimske sportove mogu da borave na našim planinama i uživaju u

                    zimskoj idili i sportovima.

 

                    Ornitolozi imaju mogućnost da posmatraju ptice.

 

                    Ljudi s lakšim zdravstvenim problemima mogu da se leče ili da skidaju suvišne

                    kilograme u našim banjama.

 

                    Slikari i vajari, profesionalci i amateri, mogu da organizuju kolonije i da za svoja

                    dela crpe ideje iz predivne prirode i okoline uopšte.

 

                    Ljubitelji splavarenja mogu da uživaju u u avanturi i lepoti Drine, njenih pritoka, Srbije, Crne Gore i  Hercegovine.

 

                    Planinari mogu da se penju po planinama, biciklisti da voze bicikle, biolozi da beru

                    lekovite trave i pečurke...

 

                    Pored toga turisti mogu da igraju tenis, golf, mali fudbal, košarku, rukomet, da se

                    kupaju u bazenima, rekama, jezerima, da posećuju kafice, restorane i diskoteke.

 

                    U dobro organizovanoj turističkoj zemlji turistima bi omogućili da se voze sportskim

                    avionima, paraglajderima, balonima, zmajevima, da se spustaju padobranom...

 

                    Glavna aktivnost za veliki broj ljudi koji odluče da se odmaraju u selima Srbije

                    trebalo bi da bude, obavljanje svakodnevnih poljoprivrednih poslova u samom

                    seoskom domaćinstvu ili u bližoj okolini.

 

                    Treba doživeti ulazak u krošnju breskve u 7 sati ujutru, osetiti divan miris voća i

                    uživati u Suncu koje se već uveliko podiglo. Turista koji želi da bere voće može da

                    ostane u voćnjaku onoliko koliko želi ili koliko može.

 

                    Pored branja voća postoji još čitav niz veoma atraktivnih seoskih poslova, kao na

                    primer pečenje rakije, košenje trave, mlevenje žita, plašćenje sena, kalemljenje

                    voća, sejanje i zalivanje povrća, rad sa domaćim životinjama, strikanje, pletenje,

                    veženje, pripremanje zimnice...

 

                    Veliki broj stranaca, naročito penzionera i onih koji imaju dosta slobodnog

                    vremena, rado bi iznajmili komadić zemlje kod svog domaćina i sami ga obrađivali.

                    Tada bi oni dolazili u proleće i zemlju riljali, sitnili, sejali, zalivali, plevili, a kada

                    dođe vreme onda bi ubrali luk, paradajz, krompir, grašak, boraniju, celer, zelen... i

                    nosili u zemlju iz koje su došli ponosni na zdravu hranu koju su sami proizveli.

 

                    Vreme kada ne bi bili u bašti provodili bi u odmoru u hladu nekog drveta ili

                    voćnjaka, ispod loze ili na terasi kuće.

 

 

Trenutno stanje

 

                    Turizmom na selu, pretežno u zapadnim predelima Srbije, bavi se 111

                    domaćinstava u 28 naselja, na području 12 opština. U ponudi je oko 600 kreveta.

 

                    Iza voda Save i Dunava, tamo gde iz ravne Panonije nastaju brežuljci i brda

                    Posavine i Podrinja, Šumadije i Pomoravlja, doline Ibra i tri Morave, sve se kao

                    afirmisani predeli u turizmu završava na domaku krova Srbije, gorostasnog

                    Kopaonika, a opet okolo Gruža i Župa, Levac, pa perle - Goč, Gledić, venac planina

                    oko Valjeva - od Medvednika do Maljena sa Divčibarama, na rubu Drine - Cer i

                    Mačva...

 

                    Na tim blagim brežuljcima miriše lipa i bagrem, plavi se šljiva u voćnjacima, a na

                    proplancima jak miris senokosa. U dolinama rečice i potoci, bistra voda da se iz

                    ruke ugasi žeđ, rashladi lubenica, osveži telo u sparnom danu, zabaci udica.

 

                    Gde su sva ta mesta?

                    Ljig

                    Valjevo

                    Knić

                    Kosjerić

                    Kraljevo

                    Lučani

                    Mionica

                    Požega

                    Rača Kragujevačka

                    Sokobanja

                    Užice

                    Čačak

                    Šabac

ljubovija

 

                    EKONOMSKI ZNACAJ SEOSKOG TURIZMA ZA SRBIJU

 

                             Ekonomski znacaj koji Srbija moze imati od razvoja seoskog turizma je

                    ogromna.

                              Da bi se ovo realizovalo neophodno je da se mnoge grane privrede

                    maksimalno angazuju. Pomenimo ovde samo gradjevinsku industriju, ind. gradj.

                    materijala, ind. opreme, prehrambenu industriju, saobracaj, vodicku sluzbu...

 

                              Perspektiva Srbije je u poljoprivredi i turizmu. Ove dve grane privrede

                    moraju da budu usko povezane jer se i islanjaju jedna na drugu i zajednicki osnov

                    im je - selo. Perspektiva i za poljoprivred i za seoski turizam je vise nego velika. U

                    svetu je sve trazenija kvalitetna hrana a narocito ona proizvedena na zdrav nacin.

                    Mora se jesti, i to kvalitetno. Dok se hrana moze izvoziti umorni covek mora da

                    dodje u nasa sela kako bi se kvalitetno odmorio. Srbija je ove godine, po proceni

                    Observera, svrstana medju 20 najatraktivnijih destinacija u svetu (14. mesto) i to

                    na najbolji nacin govori o nasoj perspektivi. Zamislite samo sta bi bilo kada bismo i

                    mi nesto uradili po tom pitanju.

 

                    OSNOVNI PREDUSLOVI RAZVOJA TURIZMA NA SELU U SRBIJI

 

                    Za dalji razvoj turizma na selu potrebno je primeniti odgovarajuću standardizaciju i

                    kategorizaciju usluga, posebno adekvatnih uslova za smeštaj. Zakonom o turizmu

                    posebno je uređeno pružanje usluga smeštaja i ishrane u domaćinstvima, kao

                    specifičan oblik pružanja ugostiteljskih usluga. Sobe, kuće i stanovi za odmor koji

                    se izdaju turistima, moraju ispunjavati propisane sanitarno-tehničke uslove i biti

                    razvrstani u odgovarajuću kategoriju, određenu aktom nadležnog opštinskog

                    organa, što je propisano Pravilnikom o razvrstavanju, minimalnim uslovima i

                    kategorizaciji turističkih objekata u Republici Srbiji.

 

                    Od posebnog značaja su i ulaganja u infrastrukturu (putna mreža, PTT),

                    obezbeđivanje zdravstvene zaštite i očuvanje i zaštita životne sredine u cilju

                    sprečavanja nekontrolisane urbanizacije.

 

                    Jedan od najvažnijih zadataka u razvoju seoskog turizma je edukacija seoskih

                    domaćina za bavljenje ovom aktivnošću. U ovom bi veliku ulogu trebalo da imaju

                    nevladine  organizacije, turističke organizacije opština, ali i svi zainteresovani

                    subjekti. Najpre je potrebno, kroz stručnu obradu domaćih i stranih pozitivnih

                    iskustava u bavljenju turizmom na selu, ukazati seoskim domaćinima na

                    ekonomsku opravdanost bavljenja ovom delatnošću.

 

                    Na posebno organizovanim predavanjima i uz odgovarajuću literaturu, trebalo bi

                    domaćine upoznati sa svim standardima prihvata i smeštaja gostiju, odgovarajućim

                    higijenskim zahtevima, načinom, količinom i kvalitetom pružanja usluga ishrane,

                    ponašanjem prema gostu i drugim neophodnim uslovima za prijatan boravak

                    turista u seoskom domaćinstvu.

 

                    Na dostignutom nivou razvijenosti turizma na selu ulogu animiranja gostiju,

                    odnosno organizovanja izleta, sportskih aktivnosti i drugih kulturnih, zabavnih i

                    rekreativnih aktivnosti preuzimaju turističke organizacije opština, preko kojih se vrši

                    i rezervacija smeštaja kod domaćina u selima, koja se organizovano bave

                    turizmom. U perspektivi razvoja, a u skladu sa tržišnim osnovama razvoja svih, pa

                    i ovog vida turizma, ulogu organizatora pratećih aktivnosti i rezervacije smeštaja

                    preuzeće turističke agencije, koje pronađu svoj interes za bavljenje ovom vrstom

                    turizma.

 

                    Turistički proizvod seoskog turizma mora imati i adekvatne kanale prodaje.

                    Potrebno je prevazići neorganizovanost u popunjavanju kapaciteta turističkih

                    objekata u selima i vršiti prodaju preko turističkih agencija. Organizovan način

                    prodaje u mnogome će doprineti boljem susretanju ponude i tražnje za odmorom

                    na selu i svakako pomoći seoskim domaćinima da do kraja valorizuju učinjena

                    ulaganja.

 

                    Na strani tražnje, saglasno svetskim iskustvima, uočavaju se tendencije koje

                    govore o većoj sofisticiranosti turističke tražnje i njenoj probirljivosti u odnosu na

                    kvalitet, sadržaj, cenu i druge elemente konkretnih destinacija. Generalni je stav

                    da će u turističkoj tražnji sve više dolaziti do izražaja individualizacija zahteva sa

                    orijentacijom na posebna interesovanja, u čemu naročitu šansu dobija turizam na

                    selu.

 

                    U pristupu planiranju razvoja turizma u selima Srbije, od posebnog je značaja

                    istraživanje tržišta, odnosno korišćenje svih instrumenata marketinga. Turističke

                    vrednosti Srbije su u visokoj korelaciji sa pomenutim rastućim trendovima na strani

                    inostrane, ali i domaće turističke tražnje. Zbog svega toga neophodno je najpre

                    odrediti ciljna tržišta, odnosno njihove segmente, na kojima bi se izvršilo

                    pozicioniranje turističkog proizvoda sela Srbije. To

 

                    je na domaćem tržištu pre svega gradska populacija, kao i veliki broj potencijalnih

                    turista iz Vojvodine, određene starosne i obrazovne strukture i platežne moći. Što

                    se tiče inostranog tržišta, prodaja kapaciteta za odmor na selu moraće biti znatno

                    direktnija i izaći u susret zahtevima za individualizacijom.

 

                    Pozicioniranje turističkog proizvoda sela Srbije zasnivaće se na očuvanosti prirodne

                    sredine, raznolikosti samog turističkog proizvoda, bogatstvu kulturnog nasleđa sela

                    (arhitekture, tradicije, proizvoda starih zanata), kao i na gostoljubivosti i srdačnosti

                    stanovništva.

Naslovna strana | O nama-Ko smo; Sta zelimo? | O Drini, njenom slivu, planinama, jezerima, prirodnim lepotama, kulturnim i istorijskim spomenicima | Sta smo ucinili, sta sada cinimo? | O Ljuboviji i  Azbukovici | Naselja na obalama Drine. | Jos o Drini | Seoski turizam | Sta nudimo 

PROGRAMI  IZLETA I BORAVAKA | Kako rezervisati boravak, izlet, posetu

  Tomislav Krsmanovic, Stanka Paunovica 70,11090-Beograd

Tel-011-3511829; Mob tel-064-3095176; Pokret@eunet.yu

Zoran Dimitrijevic Production nacomp@EUnet.yu 063-210-.302