Player's Handbook

Chapter 8

BORBA

Borba je jedan od najvažnijih aspekata ove igre i samim tim ovo poglavlje je jedno od najobimnijih u Player's Hanbook-u pa će ovde biti predstavljene samo osnove borbe tj. ono što bi trebalo da znate kada pravite svoj lik i započinjete igru a ostale detalje ćete lako naučiti vremenom od iskusnijih igrača i DM-a.

Za borbu je sem sirove snage i magijske moći, veoma bitna i taktika kao i dobra rasporedjenost družine. Lopov se može prišunjati i izviditi situaciju pa će lako iznenaditi protivnika, čvršći borci bi trebalo da pokrivaju i štite slabe čarobnjake koji mogu iz pozadine da moćnim magijama podrže i ojačaju saborce ili znatno oštete neprijatelja.

Osnove borbe:

Borba je podeljena na runde. U svakoj rundi, borac može da nešto uradi. Runda predstavlja otprilike 6 sekundi. U svakoj rundi svako ima pravo na po jedan potez a redosled poteza se odredjuje prema inicijativi.

Pre prve runde, svaki igrač baca proveru za inicijativu (1d20 + DEX mod) a DM baca za protivnike. Igrači i njihovi protivnici igraju po redosledu rezultata, od najvećeg ka najmanjem.

Da bi pogodili i oštetili protivnika morate da dobacite ili prebacite protivnikov Armor Class (AC).
Melee attack roll: 1d20 + base attack bonus + STR mod. + size mod = AC pogodak
Ranged attack roll: 1d20 + base attack bonus + DEX mod. + size mod + ranged penalty = AC
Base attack bonus je osnovni bonus koji se dodaje na napad i zavisi od klase i nivoa lika.
Size modifier zavisi od veličine bića. Postoje fine (+8), diminutive (+4), tiny (+2), small (+1), medium (0), large (-1), huge (-2), gargantuan (-4) i colossal (-8) bića. U zagradama su modifieri.

Armor Class(AC)=
10 + oklop bonus + štit bonus + DEX mod + size mod
AC predstavlja vašu sposobnost da odbijete ili izbegnete neki udarac.

Damage (šteta, povreda, gubitak)
- Ukoliko pogodite protivnika, bacate kockice (u zavisnosti od oružja) da vidite koliko ste ga oštetili. Dodajte na to vaš STR modifier ukoliko je to melee ili bacačko (nož, koplje...) oružje. Ukoliko je to ranged (luk i strela) oružje, STR mod se uračunava samo ako je negativan (slabije zapinjete). Ukoliko koristite oružje svojom slabijom rukom (levom ako ste dešnjak) dodajete pola STR modifiera a ako držite oružje sa obe ruke dodajete jedan i po STR mod.

Kada napadate možete izabrati više različitih napada: običan (da se pomerite i udarite), juriš (zatrčite se i udarite jače ali uz smanjen AC), full attack (koristi se na višim nivoima kada udarate više puta u jednom potezu), saplitanje, rvanje i neke druge varijacije koje možete potražiti u knjizi.

Attack of oportunity
je bonus napad koji dobijate ukoliko neko pokušava da samo prodje kroz područje koje vi štitite (5 stopa oko vas), da pored vas baci magiju, zapne luk ili uradi nešto drugo sa liste akcija koje izazivaju takav napad. Dakle to se dešava kada u toku borbe vaš protivnik, koji stoji pored vas, radi nešto drugo umesto da izbegava vaše napade.

Spells - Možete se kretati i baciti 1-action spell ili iskoristiti ceo potez da bacite full round spell. Bacanje magija izaziva attack of oportunity.

Saving throws
- Munjeviti refleksi, čvrstina tela ili snaga volje mogu spasiti heroje od nevolja kao što su pad sa litice, magična vatrena lopta, otrov, paraliza, hipnoza, iluzije itd. Postoje: fortitude saving throw (čvrstina) za koju je ključna sposobnost Konstitucija (CON), reflex saving throw (refleksi) za koju je ključna sposobnost Pokretljivost (DEX) i will saving throw (snaga volje) za koju je ključna sposobnost Mudrost (WIS). Bacate 1d20 i dodajete modifier ključne sposobnosti a potrebno je da dobijete rezultat jednak ili veći od težine (DC) tog napada. Ako uspete u tome možete izbeći povredu ili je umanjiti. Zato je naročito bitno za čarobnjake da pri izboru magija vode računa o tome da li se od te magije može odbraniti te izabrati one na koje ne postoji saving throw, dakle one koje isgurno pogadjaju, kao što je magic missile.

Kretanje - svaki lik ima brzinu koja je izražena u stopama i lik seu jednom potezu može pomeriti za toliko (ili manje) stopa pa udariti ili baciti magiju. Igrač može rešiti da celu rundu iskoristi na kretanje i predje duplo veću razdaljinu ili da trčanjem predje četvorostruku razdaljinu. Kretanje kroz "ugrožena područja" izaziva attack of oportunity.

Hit points (poeni zdravlja) predstavljaju broj damage poena koje lik može da istrpi pre nego što padne u nesvest i počne da umire. Kada se smanje na nula poena onda ste onesposobljeni i možete da uradite samo pola poteza tj. jednu radnju, posle čega gubite jedan poen i počinjete da umirete, sem ako niste tu radnju iskoristili da popijete magični napitak za zdravlje ili nešto slično. Ukoliko poeni zdravlja padnu ispod nule (-1 do -9) vi ste u nesvesti i umirete gubeći jedan poen po rundi sa šansom od 10% u svakom potezu da se stabilizujete. Ukoliko se stabilizujete sami ili vas neko izleči ali ne dovoljno da predjete 0 hit poena, vi ste i dalje u nesvesti ali ne umirete i svakog sata imate 10% šanse da se osvestite (pri neuspehu gubite 1 poen). Ukoliko vaši hit poeni padnu na -10 poena, vi ste umrli i jedino što je preostalo je da vaši saborci raspodele vašu imovinu (kom obojci, kom opanci ) ili da vas ožive ukoliko dovoljno dobro poznaju magiju.

Preporučujem korišćenje mapa i minijatura (figurica) za borbu. Ukoliko nemate minijature heroja i čudovišta, mogu poslužiti i kartončići sa oznakama ili neki drugi način označavanja vaših likova i njihovih protivnika. Mapa za borbu je obično veći papir izdeljen na kvadrate, koji predstavljaju polja od 5 stopa širine i dužine. Ovaj način omogućuje bolji pregled situacije, lakše se odredjuje koga je potkačila magija koja ima šire polje delovanja, lakše se odredjuju attacks of oportunity i bolje postavlja taktika. Naravno, ovo nije neophodno.

melee attack - borba prsa u prsa
ranged attack - dalekometna borba
spell - magični efekat
arcane magic - jedna od dve vrste magije, metalni oklop ometa spelove ove magije

 

prethodna strana

Oprema

home

sledeća strana

Istraživanje

Autor sajta:
payton