|
|
Šta je to RPG (FRP)?
Ovaj sajt
je napravljen da odgovori na ovo veoma teško
pitanje na koje sami igrači najčešće odgovore: "Ma suviše je to komplikovano
da ti sad objašnjavam!" Prava definicija za Roleplaying Games
ne postoji jer se jednom kraćom definicijom nikad ne bi obuhvatile sve
raznovrsne igre unutar ovog žanra
društvenih igara. Dakle, za početak, to je vrsta društvenih igra. Ono
što je zasigurno izdvaja od drugih društvenih igara je to što ona simulira
sve aspekte života. Dok u RISIKU možete ratovati, u MONOPOLU zgrtati
bogatstvo, u CLUEDU rešavati misterije itd, u RPG-u mozete raditi
sve što se može uraditi u stvarnom životu, pa i mnogo više od toga.
RPG je predvidjen za sve uzraste, mada ga ne preporučujem deci
mladjoj od 10 godina. Pošto za sada ne postoje pravila na srpskom jeziku,
potrebno je i znanje engleskog jezika bar za Dungeon Mastera (u daljem
tekstu - DM), a igrač se može provući i bez toga ako su DM i
ostali igrači spremni da mu prevedu i objasne pravila.
|
Kako se
igra?
Za RPG su
vam potrebna: pravila, posebne
kockice, papir, olovka i mnogo mašte. Mašta je veoma bitna karakteristika
RPG-a. Ako niste dovoljno maštoviti
ne pokušavajte da igrate ovu igru. U igri učestvuju Dungeon Master i igrači.
Dungeon Mastera je najlakše opisati kao režisera filma a igrače kao
glumce. DM zamišlja čitav svet koji okružuje likove kojima upravljaju
igrači, priprema avanture kroz koje će oni proći, on predstavlja sva njihova
čula, upravlja i govori u ime likova sa kojima se igrači susreću
(NPC - Non Playing Characters) i sve što se dešava u igri opisuje
igračima. DM je sve sem
likova koje igrači vode pa se može uporediti sa nekim bogom mada je to
nepreporučljivo i zbog njegovog ega i zbog toga što u okviru igre
najčešće postoje razni
bogovi (kojima naravno DM upravlja). U suštini, bitna razlika izmedju
Boga i DM-a je što Bog
nikada ne izigrava Dungeon Mastera.

Igrači upravljaju likovima koje, prema pravilima, naprave na
početku igre (PC - Player Characters). Ti likovi su samo uloge
i ne moraju posedovati osobine i motive samih igrača pa se možete oprobati
u ulozi zlog čarobnjaka, plemenitog paladina, lukavog ubice... Nekad je
potrebno biti zaista dobar glumac i odvojiti se potpuno od svoje ličnosti
te prihvatiti karakter i motive lika kojeg vodite. Tako će paladin pokušati
da pronadje vlasnika kovčega sa blagom kojeg je našao pored puta iako
bi neki drugi lik vodjen od strane tog istog igrača zasigurno to blago
prisvojio
ili će emotivni patuljak kojem su porodicu pobili goblini jurnuti na poveću
grupu goblina iako to možda predstavlja ludost i sigurnu smrt. To predstavlja
posebnu draž ove vrste igara i zato se ona naziva role-playing (role
- uloga). Najoptimalniji broj igrača je 4 mada taj broj može biti
manji ili veći.
Za RPG je potrebna i odgovarajuća atmosfera u kojoj se igrači mogu opustiti
i uživeti u svoje likove što najčešće isključuje igranje uz prisustvo
ljudi koji za ovu igru nemaju razumevanja.
Cilj - ne postoji sem druženja i zabave. Postoji veliki broj manjih
ciljeva: spasiti princezu iz ruku zlog Barona, odbraniti selo od najezde
orka, izmiriti zaraćena plemena, opljačkati davno zaboravljen zamak čuvenog
čarobnjaka ali posle svake od tih misija i za vreme njih igra teče i nastavlja
se. Ova vrsta igara praktično nema kraj jer i kad vaš lik pogine
možete stvoriti novi i drugačiji lik i partija koju ste započeli može
trajati koliko god želite. Ova igra nema pobednika, igrači uglavnom
saradjuju na rešavanju zajedničkog problema, mada će oni koji žele da
"pobede" obično pokušavati da budu najjači, imaju najbolja oružja
i prikazati neverovatan stepen gramzivosti: "Šta me briga što ću
biti sporiji, znaš li ti koliko može da se dobije za ova dva oklopa u
gradu!?!"
Dodatna
objašnjenja
Pošto ovaj
deo izgleda nije bio dovoljan za one koji se prvi put susreću sa ovim
igrama i koji nisu čuli ništa o njima (bilo je primedbi), evo još malo
objašnjenja:
- Ova igra se ne igra na papiru! Postoje papiri na kojima
su zapisane osobine likova koje vode igrači (sheets), a tu mogu biti i mape ili crteži
kojima DM želi da približi igračima ono što im priča ali igra se
prvenstveno odvija u masti igraca i DM-a. Papiri služe
samo da ne bi morali sve da pamtite.
- Igra se odvija tako što DM igračima priča gde se njihovi likovi nalaze,
šta vide, šta čuju, ko ih napada, šta im neki lik iz igre priča... Dakle,
DM opisuje igračima situaciju u kojoj se njihovi likovi nalaze a oni njemu
govore kako lik reaguje na tu situaciju, zatim on procenjuje da li su
likovi uspeli da urade to što je igrač poželeo i opisuje novonastalu situaciju.
Komunikacija izmedju DM i igrača, kao i izmedju igrača medjusobno je
osnovni tok role-play igara. Pravila i kockice su tu da bi se odredilo
koliko su reakcije likova uspešne. Obaveyno pogledajte
Primer igre koji se nalazi na ovom sajtu.
- Igra je slična onim knjižicama kod kojih birate reakciju glavnog
lika pa u skladu sa tim prebacujete na neku stranu da bi videli kako
se priča nastavlja, samo što su ovde mogućnosti neograničene i pravac
priče možete promeniti u bilo kom trenutku.
- Igra je slična onim dečijim igrama kod kojih deca zamišljaju da su
neko drugi (partizani i Nemci, kauboji i indijanci, doktor i pacijent)
samo što postoje pravila koja odredjuju ko je koga upucao i što umesto
da skacete i trcite po livadi, vi sedite udobno u fotelji a jurnjava i
pucnjava se odvija u vašoj mašti i mašti ostalih igrača.
- Igra je slična kompjuterskim igrama, neke se i prave prema pravilima
odredjenih role-play sistema. Prema D&D i AD&D pravilima su napravljene
igre Diablo, Baldur's Gate i Icewind Dale. Razlika je što priča DM-a nije
ograničena onim što je on unapred smislio a kompjuterski program je ograničen
onim što je u njemu nacrtano i isprogramirano pa u igrici imate samo odredjen broj lokacija koje možete posetiti, odredjen
broj oružja i predmeta i odredjen broj likova koje možete sresti
a da bi se igrali morate završavati unapred odredjene zadatke. Reakcije
igrača su takodje neograničene pa vi možete na poziv nekoga da spasete
princezu od zlog zmaja, reći: "Ma boli me uvo, idem u krčmu na pivo!"
Tu može nastati tuča u kafani, možete se zaljubiti u konobaricu ili opljačkati
gazdu te avantura može krenuti nekim potpuno nepredvidjenim tokom.
- Ovu igru je veoma teško opisati a lako je igrati. Neko ko je
sve to video a ne dopada mu se bi najverovatnije igru objasnio kao: "Nekoliko
ljudi sedi u sobi i tripuje gluposti!"

Za kraj opšteg predstavljanja role-play igara kliknite na linkove da bi
videli jedan
primer igre ili opis i spisak
svetova i sistema role-playing igara.
|