Maria Montessori (1870-Italija - 1952-Holandija) je bila prva žena
Doktor medicine u Italiji. Kroz svoj rad sa
hendikepiranom decom, razvila je jedinstveni metod obrazovanja, poznat kao
Montessori metod.
On je baziran na verovanju u
dečiji kreativni potencijal,
njihovom nagonu
ka učenju i njihovom pravu da budu tretirani kao individue.
Kao rezultat
svojih budućih studija, posmatranja i eksperimenata, otkrila je da su ti
principi primenljivi na svu decu.
Montessori je ismevala
klasične učionice, gde su deca, "kao leptirovi
prikaceni na postolje, privezani svako na svom mestu". Ona je
nastojala da uči decu, nabavljajući im konkretne materijale i organizujući
situacije koje vode ka učenju sa tim istim materijalom.
Otkrila je da odredjeni jednostavni materijali bude u maloj deci interes i
pažnju. Ti materijali su uključivali perle organizovane u graduisane
brojeve za pre-matematičke instrukcije, zatim male drvene table
dizajnirane da vežbaju oko u levo-na-desno pokretima prilikom čitanja i
seriju graduisanih cilindara za vežbu malih mišića.
Deca izmedju 3 i 6 godina bi radila spontano sa tim materijalima,
nezainteresovani za razaranja, od petnaest minuta do jednog sata. Na kraju
takvog perioda, oni nisu izgledali umorno, kao nakon prinudnog napora, već
su izgledali osveženi i mirni. Nedisciplinovana deca su postajala mirna
kroz jednu vrstu dobrovoljnog rada. Materijali koji su upotrebljeni, su
dizajnirani pre da ohrabre individualni nego kolektivni rad.
Veliki stepen individualne inicijative i samo-uprava,
karakterišu
Montessori filozofiju, a samo-obrazovanje je bio ključ plana.
Učitelj obezbedjuje i demonstrira specijalne "didaktičke
aparate", ali ostaje u pozadini, puštajući dete da se samo snadje.
Zbog toga, možda osnovna parola Montessori metoda je
:
"Pomozi mi da to
uradim sam".
Uticaj Marie Montessori se
može
videti ne samo u brojnim školama koje nose njeno ime, već kroz oblast dečije nege, obrazovanja i razvoja. Mnoge njene ideje su sada deo opsteg
obrazovanja. Ona je bila inovator na tom polju i
ideje koje su u njeno doba upoznavane i prihvatane sa velikim otporom,
sada izgledaju prirodno, kao usvojena gledišta na detinjstvo.
|