Prednosti
Montessori obrazovanja !
Maria Montessori je u svoje vreme videla veliku potrebu za promenama u sistemu obrazovanja, upravo kao što i mi vidimo potrebu za
promenama u obrazovanju danas. Njen cilj je bio razvitak celokupne ličnosti deteta, a njen sistem je utemeljen na uverenju u spontani rad na
ljudskom intelektu.
Njena tri osnovna principa su:
-
posmatranje,
-
pojedinačna sloboda i
-
pozitivno
okruženje.
Ovi principi postepeno postaju deo našeg (današnjeg) obrazovnog sistema.
Karakteristike i prednosti Montessori
obrazovanja su sledeće:
-
Osećaj zajedništva
gradi samopouzdanje.
-
Samo-ispravljajući materijali
u okviru pozitivnog okruženja. Deca uče na sopstvenim greškama sve do pronalaska ispravnog
rešenja.
-
Individualno
učenje zauzima
posebno mesto unutar okruženja. Montessori prepoznaje da svako dete uči
drugačijim tempom i to poštuje.
-
Deca su mirna po sopstvenom izboru i
poštuju druge
unutar okruženja. Montessori metod dopušta deci da povrate svoj
“unutrašnji tempo” koji je prirodni deo njihovog identiteta.
-
Postoji naglasak na konkretnom
učenju, pre
nego na apstraktnom. Deci je potrebno da okuse stvari sopstvenim rukama.
-
Svi materijali su lako dostupni deci, postavljeni na
policama u njihovoj visini. Stolovi i stolice su dovoljno mali za decu i
ona u njima sede udobno, a slike i razne dekoracije su postavljene u
visini ociju.
-
Deca rade s
radošću i s osecajem otkrivanja. Deca uče “upijajući kao spužve” i uvek su
oduševljena u učenju novih
zadataka. Njihov interest leži u njihovom sopstvenom radu, pre nego u krajnjem produktu.
-
Okruženje obezbedjuje prirodni
osećaj za disciplinu.
Pravila ili očekivanja su jasno definisana i ne nametnuta od strane deteta
ili roditelja / učitelja.
-
Okruženje je “pripremljeno” za decu. Sve u sobi
ima specifično mesto na polici. Deca su po prirodi uredna, a ovako nameštena
soba im omogućava da rastu na pozitivan način.
-
Roditelj
/ ucitelj ima ne nametljivu ulogu u sobi / učionici. Deca
nisu motivisana samim roditeljem / učiteljem, već potrebom za samo-razvojem.
Stvarčice pronadjene na policama u
sobi / učionicama su pre
“materijali” nego “igračke”, a deca pre “rade sa materijalima”
nego što se “igraju sa igračkama”.
Ovim
formulacijama osigurava se velika dobrobit po decu
od okruženja - dajuci im osećaj vrednosti - isti onaj osećaj vrednosti
koji odrasli ima kad radi "svoj posao".
|